Publikacje
Monografie autorskie i współautorskie:
• D. Apanel, Instytucjonalna opieka całkowita nad dzieckiem na Pomorzu Środkowym w latach 1945-1975 , Wydawnictwo Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku, 2006; ISBN 83-7467-006-1;
• D. Apanel, E. Murawska, I. Surina, G. Durka, Edukacja w obliczu przemian społecznych, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013, ISBN 978-83-7780-217-5, ss. 215;
• D. Apanel, Teoria i praktyka kształcenia integracyjnego osób z niepełnosprawnością w Polsce w latach 1989 – 2014, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2016, ISBN 978-83-8095-098-6; ss. 549
• D. Apanel, E. Murawska, Pozostawić ślad w biografiach innych. Nauczyciel - mentor, mistrz, lider zmian. In memoriam Profesor Ewy Bilińskiej - Suchanek”, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku, Słupsk 2020,ISBN 978-83-7467-337-2, ss. 166
Monografie pod redakcją i współredakcją:
• D. Apanel, (red.), Opieka, wychowanie- tradycja i problemy współczesne, Wyd. Impuls, Kraków 2009,ISBN 978-83-7587-184-5;
• A. Jaworska, D. Apanel, (red.), Social Rehabilitation Care and Education in Postmodern World, Wyd. Impuls, Kraków 2009, ISBN 987-83-7587-188-3;
• D. Apanel, (red.), Być nauczycielem - opiekunem - wychowawcą. Cz. 1: Perspektywa historyczna, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2012, ISBN: 978-83-7780-205-2;
• D. Apanel, A. Jaworska, ( red.) Obszary wykluczenia społecznego(sfera biologiczna i środowiskowa) – część I, Wydawnictwo Adam Marszałek , Toruń 2013, 978-83-7780-544-2;
• D. Apanel, P. Kozłowski, E. Murawska, ( red. ), Przestrzenie temporalne w pedagogice- konteksty pedeutologiczne, historyczne i resocjalizacyjne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2020, ISBN 978-83-8095-971-2.
Wybrane rozdziały w monografiach:
• D. Apanel, Instytucjonalna opieka całkowita nad dzieckiem na Pomorzu Środkowym w latach 1945-1975- zarys problematyki, (w:) Oświata, wychowanie i kultura fizyczna w rzeczywistości społeczno- politycznej Polski Ludowej (1945-1989), pod red. R. Grzybowskiego; Wydawnictwo Marszałek, Toruń 2004, s. s. 317-329, ISBN 83- 7441- 000-0;
• D. Apanel, Sanatoria i prewentoria dla dzieci na Pomorzu Środkowym w latach 1945-1975, (w: ) Z dziejów zdrowia publicznego, pod red. J. Nosko, Łódź, Instytut Medycyny Pracy im. Prof.J. Nofera, 2006r., s. 465- 479; ISBN 83-88261-63-0, ISBN 978-83-88261- 63-3;
• D. Apanel, Patriotyczna postawa Dzieci Wrzesińskich jako swoisty etos w dziejach narodu polskiego, (w: ) Ideały wychowania i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, Kryńska E.,( red. ), Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2006, s. 133- 145, ISBN 83-89190-71-0;
• D. Apanel, Kształcenie integracyjne drogą szansy życiowej dziecka niepełnosprawnego, (w:) Człowiek w sieci zniewolonych dróg, pod red. M. Jędrzejko i W. Bożejewicza, Pułtusk , Akademia Humanistyczna im. A. Gieysztora 2007r. s. 17-21;ISBN 83- 89709- 54-4;
• D. Apanel., Kształcenie integracyjne formą włączania w życie społeczne dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych,(w:) Odmiany myślenia o społeczeństwie obywatelskim, pod red. L. Kacprzaka i D. Mierzejewskiego, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. S. Staszica w Pile, Piła 2007 r. s. 531- 537; ISBN 83-89795-33-7;
• D. Apanel, Bezpieczeństwo uczestników zajęć integracyjnych, (w:) Aksjologia bezpieczeństwa ucznia w kontekstach dydaktyczno- wychowawczych , pod red. A. Kusztelaka i W. Wrześniewskiego, s. 110 – 119, Poznań 2007; Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, ISBN-10: 83-922909-4-1;ISBN-13: 978-83-922909-4-0;
• D. Apanel, Wkład rodziny Czackich w rozwój polskiej teorii i praktyki edukacyjnej, ( w:) Powiązania rodzinne wśród twórców polskiej teorii i praktyki edukacyjnej, W. Jamrożek, K. Kabacińska, Wł. Szulakiewicz, K. Ratajczak, ( red.), Wydawnictwo Poznańskie, s.71- 80, 2007; ISBN 978-83-7177-561- 1;
• D. Apanel, Idea wychowania zdrowotnego w perspektywie historycznej- wybrane problemy, (w:), Zdrowa szkoła. Zdrowy uczeń, Kirenko J. (red.), Wydawnictwo NeuroCentrum w Lublinie, Lublin 2008, s. 97-105, ISBN 978- 83- 61495-68-0;
• D. Apanel, Dzieciństwo w obliczu powojennej migracji ludności polskiej na przykładzie Pomorza Środkowego, (w:) Procesy migracyjne: teoria, ewolucja i współczesność, pod red., L. Kasprzaka i J. Knopka, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. S. Staszica w Pile, Piła 2008 r. s. 325 – 339;ISBN 978-83-89795-52-6, 978-83-89795-53-3;
• D. Apanel, Istota i założenia edukacji integracyjnej i włączającej, (w: ) Szkoła w nurcie koncepcji badań i doświadczeń, pod red. M. Żurawskiej i A. Łukasik, Wyd. Marszałek, Toruń 2008, s. 19 – 42; ISBN 978-83-7447-870-6;
• D. Apanel, Integracja edukacyjna szansą na integrację społeczną (w: ) Tolerancja a edukacja, pod red. M. Patalona, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego 2008, s. 585- 595; ISBN;
• D. Apanel, Model polskiej szkoły integracyjnej- wybrane zagadnienia, ( w: ), Wychowanie do dialogu, Rędziński K. (red.), Pedagogika Tom XVII, Wydawnictwo im. S. Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa 2008, s. 231-245, ISBN 978-83-7455-080-2, ISSN 1734- 185X;
• D. Apanel, Edukacja integracyjna jako obszar zainteresowania pedagogiki specjalnej, (w:), G. Dryżałowska, H. Żuraw, ( red.), Trwałość i zmiana w pedagogice specjalnej, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2009, ISBN 978-83-62015-07-8, s. 167 - 180;
• D. Apanel, Placówki kształcenia integracyjnego jako miejsce edukacji dziecka z niepełnosprawnością, Wielowymiarowość edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością, T. Żółkowska, I. Ramik- Mażewska ( red. ), T. IV, Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2009, s. 765- 773; ISBN 978-83-751812-9-6;
• D. Apanel, Rola nauczyciela „w szkole dla wszystkich dzieci ( uwagi o integracji), ( w:), Nauczyciel na drogach i bezdrożach współczesności. Między bezradnością a nadzieją, E. Murawska ( red.), Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2009, Toruń 2009, s. 82- 99; ISBN 978 83-7611-164-3;
• D. Apanel, System prewencyjny księdza Jana Bosco, ( w: ), Edukacja- profilaktyka – Terapia. Wymiary prewencji kryminalnej, M. Stefański ( red. Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2009, s. 224- 236, ISBN 978 83- 7326-617-9;
• D. Apanel, Edukacja integracyjna jako czynnik wpływający na postawy wobec osób niepełnosprawnych, (w:), Obszary społecznej marginalizacji- niepełnosprawność, J. Rutkowiak, A. Krause ( red. ), Wyd. Olsztyńskiej Szkoły Wyższej im. Rusieckiego, Olsztyn 2009, s. 127- 139, ISBN 978 83 89067-53-1;
• D. Apanel, Opór poprzez integrację. Kształcenie integracyjne kreatywną formą pokonywania barier w społecznym funkcjonowaniu osób niepełnosprawnych, ( w:), Kreatywność oporu w edukacji, E. Bilińska – Suchanek ( red. ) Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2009, s. 410 – 416; ISBN 978 – 83- 7611-752-5;
• D. Apanel, Wielowymiarowość dialogu w edukacji integracyjnej, ( w: ) Pedagogika dialogu. Dialog w teorii i praktyce edukacyjnej, E. Dąbrowa, D. Jankowska, (red.) Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2009, s. 153 - 160, ISBN 978- 83-8960-66-0;
• D. Apanel, Niepełnosprawność w świetle doktryny wychowawczej Kościoła Katolickiego, (w:), Pedagogika chrześcijańska. Tradycja – współczesność- nowe wyzwania, ( w: ) J. Michalski, A. Zakrzewska, ( red. ), Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010, ISBN 978-83-7611-416-3;
• D. Apanel, Szanse edukacyjne i życiowe dziecka niepełnosprawnego w Polsce na tle uwarunkowań europejskich, (w:), Szkoła i jej wychowankowie. Między tradycją a wyzwaniami edukacji przyszłości, M. Chodkowska, M. Uberman, (red.),Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2010, s. 323-337, ISBN 978-83- 7338- 526- 9;
• D. Apanel, System prewencyjny św. Jana Bosko jako metoda opiekuńczo- wychowawcza i resocjalizacyjna na przykładzie Salezjańskiego Ośrodka Wychowawczego w Trzcińcu, (w: ), Religia w procesie resocjalizacji, P. Gołdyn, (red.), Wyd. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Koninie, Konin 2010, s. 226 – 238, ISBN 978- 83- 89967- 41- 1;
• D. Apanel, Ergonomia w warunkach edukacji integracyjnej – wybrane zagadnienia, (w: ), Ergonomia w edukacji, J. Janiga, D. Frejman, (red.), Wyd. Naukowe ŁWSH im. J.B. Solfy w Żarach, Żary 2010, s. 83-92, ISBN 978-83-60143- 07-0;
• D. Apanel, Modele kształcenia integracyjnego w Polsce i na świecie- zarys problematyki, ( w: ), Wychowanie- nierozłączność teorii i praktyki. W perspektywie historii edukacji oraz pedagogiki specjalnej i resocjalizacyjnej, D. Apanel, A. Jaworska, ( red. ) s. 103 – 114, Wyd. Akapit, Toruń2010, ISBN 978-83-89163-68-4;
• D. Apanel, Prekursorzy tendencji integracyjnych w edukacji- wybrane zagadnienia, (w:), Edukacja w warunkach zniewolenia i autonomii ( 1945- 2009), Gorloff E., Grzybowski R., Kołakowski A., ( red. ), s. 479 – 489, Wyd. „ Impuls”, Kraków 2010, ISBN 978-83-7587-503-4, ISBN 978- 83- 7587- 506- 5;
• D. Apanel, Rola pisma „ Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze” w rozwoju polskiej pedagogiki opiekuńczej,(w:), Czasopiśmiennictwo drugiej połowy XX wieku jako źródło do historii edukacji, Michalska I., Michalski G., (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010, s. 47 – 63, ISBN 978-83-7525-461-7;
• D. Apanel, Oblicza edukacji integracyjnej – założenia a rzeczywistość, ( w: ), Miejsce Innego w naukach o wychowaniu, Chrzanowska I., Jachimczak B., Podgórska- Jachnik D., ( red.) T IV, Wydawnictwo Naukowe WSP, Łódź 2011, s.467 – 477; ISBN 978-83-62684-08-3;
• D. Apanel, Przemiany w edukacji osób niepełnosprawnych w III Rzeczypospolitej Polskiej, ( w: ), Przełomy edukacyjne. Dziedzictwo polskiej teorii i praktyki, Szulakiewicz Wł., (red.), Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011,s. 289 – 301, ISBN 978-83-7611-916-8;
• D. Apanel, Przemiany opiekuńczo- wychowawczego środowiska rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym- przeszłość i teraźniejszość, (w:) Wychowanie w rodzinie. Rodzina o specjalnych potrzebach, Walasek S., Winczura B. ( red.), T.IV, Wydawnictwo Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze, Jelenia Góra 2011, s. 15 – 23, ISBN 978-83-61955-18-4, ISSN 2082- 9019;
• D. Apanel, Opieka nad dzieckiem niepełnosprawnym na Pomorzu Środkowym w latach 1945- 1975, ( w: ), Virginibus puerisqe. Z zagadnień wychowania i opieki nad dzieckiem w XVIII –XX wieku, M. Pękowska, ( red. ), T.2, Wyd. Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Kielce 2012 r., s. 195 – 215;ISBN 978-83-7133-510-5;
• D. Apanel, Zakłady kształcenia nauczycieli na Pomorzu Środkowym w okresie Polski Ludowej,( w: ) Zaangażowanie? Opór? Gra? Szkic do portretu nauczyciela w latach PRL-u, R. Grzybowski, ( red. ), Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2013, Toruń 2013, s. 351 – 363, ISBN 978-83-7780-633-3;
• D. Apanel, Nauczyciel wspomagający w kształceniu integracyjnym i inkluzyjnym – rola, zadania, dyspozycje osobowościowe, ( w: ), Szkoła twórcza w odtwórczym świecie, J. Krukowski, A. Włoch, ( red. ), Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej, Tom II, Wyd. Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, Kraków 2013, ISBN 978-83-935373-4-1, ISSN 2300-2689, s. 398 – 415;
• D. Apanel, Wykluczenie społeczne dzieci osamotnionych – Domy dla Dzieci w Ustce i Słupsku jako forma inkluzji społeczne, (w: ), Obszary wykluczenia społecznego(sfera biologiczna i środowiskowa), D. Apanel, A. Jaworska, ( red.) – część I, Wydawnictwo Adam Marszałek , Toruń 2013, s. 201 – 235, 978-83-7780-544-2,
• D. Apanel, Rola i zadania rodziców w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej, ( w: ), Świat rodziny. Perspektywa interdyscyplinarna wobec trwania i zmiany, J. Garbula, A. Zakrzewska, W. Sawczuk ( red.), Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013, ISBN 978-83-7780-663-0, s. 110 – 125;
• D. Apanel, Koncepcja edukacji integracyjnej i inkluzyjnej w polskiej myśli pedagogicznej XX wieku (Th e concept of integrated and inclusive educationin the Polish pedagogical thought of the 20 th century), ( w:), Wspołczesna przestrzeń edukacyjna. Geneza, przemiany, nowe znaczenia, W. Żłobicki ( red.), tom 1, „Contemporary education space Genesis, transformation, new meanings”, Volume1, Oficyna Wydawnicza ‘Impuls”, Kraków 2013, s. 147 – 173, ISBN 978-83- 7850 – 545-7, ISBN 978-83- 7850- 535 – 8;
• D. Apanel, Zdrowy styl życia w korczakowskim wychowaniu kolonijnym, ( w:), Dziecko w historii – wątek korczakowski, Kryńska E., Suplicka A., Wróblewska U., Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2013, s. 192 – 208, ISBN 978-83-61209-97-3;
• D. Apanel, Rzeczywistość szkolna ucznia niepełnosprawnego i jego nauczyciela w edukacji integracyjnej, ( w:) E. Bochnio, I. Nowosad, M. Szymański ( red. ), Codzienność szkoły. Uczeń; Wyd. Impuls, Kraków 2014, ISBN 978-83-7850-531-0, s. 247 - 259;
• D. Apanel, Droga do zawodu nauczycielskiego w dobie KEN i dziś, ( w:), K. Dormus, B. Popiołek, A. Chłosta - Sikorska, R. Ślęczka ( red. ), Komisja Edukacji Narodowej. Kontekst historyczno - pedagogiczny, Kraków 2014, ISBN 978-83-935373-8-9, s. 397-409.
• D. Apanel, Oblicza dzieciństwa w powojennej Polsce w perspektywie czasopiśmiennictwa dziecięcego, A. Kołakowski ( red. ), Doświadczenie dzieciństwa i młodości w Polsce ( 1918 - 1989), Toruń 2015, ISBN 978-83-8019-264-5, s. 41 - 61;
• D. Apanel, Szkolnictwo powszechne w powiecie wrzesińskim w latach 1918 - 1939, (w:), E. Magiera, J. Król, ( red. ), Z badań nad tradycją polskiej pedagogiki. Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Danucie Koźmian, Szczecin 2016, ISBN: 978-83-64277-54-2, ISBN: 978-83-64277-63-4, s. 281 - 297;
• D. Apanel, Oświatowa, opiekuńczo - wychowawcza i społeczna działalność księdza Wacława Blizińskiego ( 1870 - 1944), ( w: ), E. Głowacka - Sobiech, K. Kabacińska- Łuczak, ( red. ), Wielkopolska i Wielkopolanie w dziejach polskiej edukacji. Księga Jubileuszowa z okazji 50 - lecia Zakładu Historii Wychowania na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017, s. 203 - 217, ISBN 978-83-232-3217-9;
• D. Apanel, Placówki opieki całkowitej nad dzieckiem z niepełnosprawnością na Pomorzu Środkowym w latach 1955 - 1975 - zarys problematyki, A. Koprowicz ( red.), Różnie sprawni w przestrzeni szkolnej i akademickiej, Oficyna Wydawnicza Edward Mitek, Bydgoszcz 2018, s. 37 - 55, ISBN 978-83-64335-27-3;
• D. Apanel, Wychowanie fizyczne i higiena szkolna jako istotny element aktywności fizycznej na ziemiach polskich w początkach XX wieku, ( w: ),B. Orłowska, R. Janicka - Szyszko (red.), Uczeń- zawodnik. Szanse i wyzwania sportu w szkołach sportowych/ szkołach mistrzostwa sportowego, Wydawnictwo Naukowe Akademii im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wlkp., Gorzów Wlkp. 2020, s. 55 - 68; ISBN, 978-83-66703-22-3.
Wybrane artykuły w czasopismach naukowych:
• D. Apanel, Rola i zadania edukacji integracyjnej w kształtowaniu społeczeństwa polskiego, „Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej” Nr 176 A, Gdynia 2009,ISSN 0860- 889X, s. 7- 19;
• D. Apanel, Rola instytucji pozarządowych w opiece nad dzieckiem na Pomorzu Środkowym w latach 1945- 1975- zarys problemu, „Biuletyn Historii Wychowania” 2009 ( 25), Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2009, s. 117 – 133, ISSN 1233- 2224, ISBN 978- 83-7654-070-2;
• D. Apanel, Sprawozdanie z Ogólnopolskiej Konferencji naukowej „ Opieka- Wychowanie- resocjalizacja. Tradycja i problemy współczesne”, „ Biuletyn Historii Wychowania”, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2009, s. 254-259, ISSN 1233-2224, ISBN 978-83-7654-070-2;
• D. Apanel, Recenzja „ 180 lat Szkoły im. Dąbrówki w Poznaniu ( 1830- 2010), (red.) D. Żołądź- Strzelczyk i J. Gulczyńska, s. 148 – 150, „Biuletyn Historii Wychowania”, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2010;
• D. Apanel, Organizacja I funkcjonowanie Wyższego Seminarium Duchownego w Koszalinie w latach 1981 – 2011, „Biuletyn Historii Wychowania” 2012 ( 28), Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2012; ISSN 1233- 2224, ISBN 978-83-7654-212-6, s. 173 – 185;
• D. Apanel, Integrated Education in Contemporary Poland, „ Journal of the American Academy of Specjal Education Professionals”, , Editor, National Association of Specjal Education Teachers, JAASEP Spring/ Summer 2013, JAASEP Executive Editors, Roger Pierangelo, Ph.D. George Giuliani, J.D., Psy. D.; ISSN 2325-7466 (Online);
• Apanel D., Maliszewski T., Selected aspects of inclusive education of disabled adults in Poland after 1989, "Lifelong learning. Continuous Education for Sustainable Development" (Sankt Petersburg) 2014, Vol. 12, No 2, pp. 104-106 [УДК 37(082), ББК 74.05 я43; ISBN 978-5-8290-1398-1, 978-5-8290-1387-5;
• Danuta Apanel, Anetta Jaworska, Ewa Murawska, Tomasz Maliszewski, Grażyna Durka, Work Attitudes as Predictors of Job Satisfaction among Academic Teachers,
International Journal of Humanities and Social Science, ISSN 2220-8488 (Print), 2221-0989 (Online), Vol. 4, No. 11(1); September 2014;
• D. Apanel, T. Maliszewski, "Implementation of lifelong education in Polish higher education law before 1989. Outline of the problem, “Rocznik Andragogiczny” 2015, t. 21, 301 - 312, ISSN 1429-186X (print), ISSN 2391-7571 (online);
• D. Apanel, Students with Disabilities in the Polish Educational System After the Political Changes (2007-2012), “Journal of the American Academy of Special Education Professionals” (JAASEP, ISSN 2325-7466 (Online);, Spring/Summer 2015;
• D. Apanel, Rola Czasopisma Szkoła Specjalna w kształtowaniu wizerunku społecznego dziecka z niepełnosprawnością w okresie międzywojennym, "Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej", nr 8, 2015, Poznań ISBN 978-83-232-2902-5 ISSN 2300-391X, s. 43 - 58;
• D. Apnel, Rodzina i dzieciństwo na łamach czasopism dziecięcych w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, " Wychowanie w Rodzinie", t. XII ( 2/2015), " Rodzina na przełomie XIX i XX wieku", S. Walasek, A. Haratyk, ( red. ), Wrocław 2015, s. 197 - 213, ISBN: 978-83-62618-18-7; ISSN: 2082-9019;
• Danuta Apanel, Joanna Dąbrowska, Sprawozdanie z VI Walnego Zebrania Towarzystwa Historii Edukacji, "Przegląd Historyczno-Oświatowy", 3-4 2016, Warszawa, 14 stycznia 2016 r., s. 288–292;
• D. Apanel, Sytuacja społeczna dziecka z niepełnosprawnością w II Rzeczypospolitej - zarys problematyki, "Niepełnosprawność i Rehabilitacja", 2018, nr 3; ISSN 1642-1981;