Studia podyplomowe PRZYGOTOWANIE PEDAGOGICZNE
Czas trwania: sem. letni 2022 do sem. letniego 2022roku
Termin rozpoczęcia: semestr letni br.akad. (pierwszy zjazd marzec 2022r)
Czas trwania: 3 semestry
Ilość godzin: 500h +150h praktyki zawodowej
Zajęcia odbywać się będą:
Wykłady – w formie kształcenia na odległość
Ćwiczenia audytoryjne i warsztatowe - stacjonarnie
Charakter studiów: kwalifikacyjne
Adresatami studiów są (zgodnie z Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019r. poz.1450):
- absolwenci dowolnych studiów wyższych co najmniej pierwszego stopnia na kierunku, którego program studiów określał efekty uczenia się (w zakresie wiedzy i umiejętności) odpowiadające wszystkim wymaganiom podstawy programowej kształcenia w zawodzie, nieposiadający przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i dydaktycznego, chcący zdobyć kwalifikacje do nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych lub praktycznej nauki zawodu;
- absolwenci studiów pierwszego i drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku, którego program studiów określał efekty uczenia się (w zakresie wiedzy i umiejętności) odpowiadające wszystkim wymaganiom podstawy programowej przedmiotu nauczania lub podstawy programowej kształcenia w zawodzie lub treściom prowadzonych zajęć, nieposiadający przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i dydaktycznego, chcący uzyskać kwalifikacje do pracy w charakterze nauczyciela w szkole podstawowej i ponadpodstawowej;
- absolwenci studiów pierwszego i drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku, na którego program studiów nie określał efektów uczenia się obejmujących wiedzę i umiejętności odpowiadające wymaganiom podstawy programowej nauczania języka obcego, a którzy legitymują się znajomością tego języka odpowiednią do wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela ( DZ. U. z 2018 r. poz. 967 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1287) i potwierdzona zgodnie z tymi przepisami, lub ukończyli studia w państwie , w który językiem urzędowym jest ten język, nieposiadający przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i dydaktycznego, chcący uzyskać kwalifikacja do wykonywania zawodu nauczyciela języka obcego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej.
- osoby planujące zatrudnienie w placówkach oświatowych na stanowiskach, na których wymagane jest posiadanie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego (np. pedagog szkolny, wychowawca w świetlicy, internacie, bursie, opiekun, trener, instruktor, nauczyciel, bibliotekarz), które w dotychczasowym toku studiów nie zdobyły takiego przygotowania.
Cel główny studiów:
Celem studiów jest zapewnienie przygotowania pedagogiczno-psychologicznego i dydaktycznego (w zakresie podstaw dydaktyki, emisji głosu oraz przygotowania dydaktycznego do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć), niezbędnego do pracy w zawodzie nauczyciela, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Wymagania wstępne dla kandydatów:
Oferta studiów skierowana jest do absolwentów studiów wyższych (kierunków, które prowadzone są w Akademii Pomorskiej w Słupsku), posiadających dyplom ukończenia studiów I lub I i II stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich.
Charakterystyka absolwenta:
Absolwent studiów:
- posiada pogłębioną wiedzę i rozszerzone umiejętności w zakresie merytorycznego przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela, zgodnie z wymaganiami przewidzianymi w standardach kształcenia nauczycieli;
- posiada pogłębione przygotowanie do kompleksowej realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w placówkach oświatowych i edukacyjnych;
- dysponuje wiedzą ogólną i kierunkową niezbędną do rozumienia procesów pedagogicznych, ich przebiegu, uwarunkowań i kontekstu społeczno-kulturowego, stanowiącego jednocześnie podstawę dalszego rozwoju zawodowego;
- ma kompetencje zawodowe do pracy w różnych obszarach działań edukacyjnych w placówkach oświatowych, w charakterze nauczyciela w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, zgodnie z profilem przygotowania kierunkowego.