mgr Michalina Matynia
mgr, pracownik naukowo - dydaktyczny Zakładu Pedagogiki Ogólnej i Metodologii Nauk Instytutu Pedagogiki Akademii Pomorskiej w Słupsku.
Absolwentka studiów magisterskich na kierunku pedagogika, filologia polska, historia, studiów podyplomowych z zakresu logopedii, neurologopedii jak również terapii czytania i pisania.
Zainteresowania naukowe koncentrują się na zagadnieniach logopedycznej teorii wadliwej wymowy, praktyce diagnostycznej i przyczynowym postępowaniu terapeutycznym u osób z wadą wymowy.
Prowadzi terapię indywidualną i grupową dzieci ze złożonymi zaburzeniami komunikacji na tle całościowych zaburzeń rozwoju: afazji, autyzm, niepełnosprawność intelektualna.
Dorobek naukowy:
Czaja (Matynia) Michalina, Edukacja nauczyciela a perspektywa zmieniającego się świat, (red.) L. Preuss – Kuchta, E. Murawska, [w:] Relatywizowanie w edukacji - wybrane ujęcia, Toruń 2012, s. 157-172 (ISBN: 978-83-7611-567-2);
Czaja (Matynia) Michalina, Muzyka w terapii logopedycznej, (red.) G. Cęcelek, M. Potoczna, M. Przybysz-Zaremba, [w:] Rodzina- Szkoła- Środowisko społeczne – obszary kształtowania kreatywności i twórczości dziecka (ucznia), Skierniewice 2016, s. 203-211 (ISBN 978-83-61467-68-7).
Michalina Czaja (Matynia), Miejsce i rola języka kaszubskiego w systemie nauczania, (red.) J. Malinowska, E. Jezierska – Wiejak, [w:] Dziecko w sytuacjach uczenia się. Codzienność w poznawaniu świata i siebie, Wrocław 2017, s.71-84 (IS BN 978-83-62618-30-9).
Matynia Michalina, Komunikacja alternatywna i wspomagająca w pracy z dzieckiem autystycznym, (red.) M. Obrycka, G. Piekarski, M.A. Sałapata,[w:] Edukacja równościowa. Tworzenie przestrzeni i miejsca dla Innego, Kraków 2020, s.181-192, ISBN: 978-83-8095-588-2.
Matynia Michalina, Wybrane metody wspomagające w terapii logopedycznej, (red.) T. Dobrowolski, J. -Maciąg, [w:]Wczesna edukacja dziecka. Rzeczywistość i perspektywa przemian. 2023, s.185-197, ISBN 978-83-7467-377-8.
Prowadzone przedmioty:
Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania.
Logopedia.
Wprowadzenie do logopedii.
Logopedia z metodyką terapii logopedycznej.
Diagnoza i terapia trudności w nauce czytania i pisania.
Metody diagnozy i terapii pedagogicznej.
Pedagogika
Emisja głosu.
Ortofonia.