Dr Anna Koprowicz
psycholog, doktor nauk społecznych w zakresie psychologii, adiunkt w Zakładzie Psychologii.
Biogram
Psycholog z doświadczeniem w pracy w instytucjach związanych z oświatą (Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, szkoła podstawowa, liceum ogólnokształcące), sądownictwem (biegły Opiniodawczego Zespołu Sądowych Specjalistów), pomocą społeczną (Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie) oraz interwencją kryzysową (Regionalne Centrum Kryzysowe).
Od ponad 25 lat zajmuje się diagnozą oraz szeroko rozumianą pomocą psychologiczną.
W latach 2012-2016 pełniła funkcję prodziekana Wydziału Nauk Społecznych Akademii Pomorskiej w Słupsku.
Od 2016r. - redaktor tematyczny czasopisma: Social Studies. Theory and Practice.
Zainteresowania badawcze
- psychologia rodziny, w szczególności zagadnienia związane z pieczą zastępczą oraz psychologiczną sytuacją rodziców osób z niepełnosprawnościami;
- relacja człowiek-przyroda, znaczenie przyrody dla funkcjonowania psychicznego człowieka.
Prowadzone przedmioty
psychologia ogólna; psychologia społeczna; psychologia kliniczna; psychologia kliniczna dzieci i młodzieży; praca z dzieckiem z zaburzeniami zachowania; psychopedagogika rodziny; psychologia wychowawcza; psychologia wychowania i uczenia się; metody diagnozy i terapii psychologicznej; współczesne nurty psychologiczne; podstawy umiejętności terapeutycznych; diagnostyka psychologiczna; psychologia dla nauczycieli; mediacje i negocjacje; psychologia zachowań ryzykownych; warsztaty umiejętności wychowawczych; trening interpersonalny; trening radzenia sobie ze stresem; warsztaty komunikacji; warsztat: opinie i orzeczenia w praktyce pedagoga.
Publikacje
Monografie naukowe:
Gumowska I., Koprowicz A. (2020). Relacje rodzinne w ocenie osób w okresie późnej adolescencji, wychowywanych w rodzinach pełnych i niepełnych. Słupsk: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku; Oficyna Wydawnicza Edward Mitek. ISBN: 978-83-7467-328-0.
Gumowska I., Koprowicz A., (red.), (2015). Trudności w rodzicielstwie. Słupsk: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku. ISBN 978-83-7467-258-0.
Koprowicz A. (red.), (2018). Różnie sprawni w przestrzeni szkolnej i akademickiej. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Edward Mitek. ISBN 978-83-64335-29-7.
Artykuły w czasopismach naukowych:
Baranowska, M., Koprowicz, A., Korzeniewicz, M., Korzeniewicz. R. (2023). The Significance of Natural Environment in Reducing Long-Term Consequences of COVID-19. Tasks and Threatsof Forest Pedagogy as Environmental Education. Studia Ecologiae et Bioethicae, 21, 3; p-ISSN 1733-1218; e-ISSN 2719-826X, DOI: http://doi.org/10.21697/seb.2023.25.
Koprowicz A., Baranowska M., Korzeniewicz M., Korzeniewicz R. (2022). Terapia lasem jako środek wspomagający łagodzenie zdrowotnych następstw pandemii COVID-19. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 87 (3), 51-58.
Koprowicz A., Gumowska I. (2022), Communication in the family and the system of values of young people in late adolescence. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 49,1, 75-88, DOI: https://doi.org/10.34766/fetr.v49i1.892.
Koprowicz A., Gumowska I. (2022), Is the Future Frightening? Anxiety among young people in care in Poland as they move to independence. Adoption and Fostering, 0308-57591740-469X, vol. 46, iss. 3. DOI: https://doi.org/10.1177/03085759221116412.
Koprowicz A., Korzeniewicz R., Pusz W., Baranowska M. (2022), Sociodemographic Determinants of Poles’ Attitudes towards the Forest during the COVID-19 Pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(3), 1537, ISSN: 1660-4601. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph19031537.
Koprowicz A. (2021), Alice Miller i jej poglądy na wychowanie. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 601 (6), 31-40. DOI: 10.5604/01.3001.0014.9856.
Baranowska M., Koprowicz A., Korzeniewicz R. (2021). Społeczne znaczenie lasu - raport z badań pilotażowych prowadzonych w okresie pandemii. Sylwan, 165 (2), 149-156. DOI: https://doi.org/10.26202/sylwan.2021005.
Piotrów E., Gumowska I., Koprowicz A. (2019). Struktura rodziny a zachowania ryzykowne oraz poczucie własnej skuteczności młodzieży w okresie późnej adolescencji. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 9, s. 66-80. ISSN 0552-2188.
Koprowicz A., Szymańska E. (2018). Znaczenie hipoterapii dla poprawy komunikacji u dzieci autystycznych. Opinie rodziców. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 3, s. 41-53. ISSN 1642-1981.
Koprowicz A., Gumowska I., Piotrów E. (2018). Percepcja rodzin generacyjnych o różnej strukturze u kobiet i mężczyzn w okresie późnej adolescencji. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2(32), s. 207-227. ISSN 2082-7067.
Koprowicz A., Krzemińska K. (2018). Stosunek do przyszłości usamodzielniających się wychowanków niespokrewnionych rodzin zastępczych. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2(32), s. 394-411. ISSN 2082-7067.
Koprowicz A. (2017). Style radzenie sobie ze stresem a stosunek do przyszłości u rodziców osób z niepełnosprawnością intelektualną. Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, 1 (35) 2017, s. 51-61. DOI: 10.5604/01.3001.0010.0974.
Koprowicz A., Krzywdzenie dzieci przez rodziców w postępowaniach rozwodowych (2017). Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 1, 15-21, ISSN 0552-2188.