dr Agnieszka Cieszyńska
Absolwentka Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku. Przewodnicząca Zespołu ds. Promocji Instytutu, członkini Zespołu Komisji ds. Weryfikacji Programów Kształcenia.
Prowadzone przedmioty: Pedagogika specjalna, podstawy pedagogiki specjalnej, metodyka pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych w przedszkolach i klasach 1-3, seminarium.
Specjalizuje się w edukacji i terapii osób ze Spektrum Zaburzeń Autystycznych (ASD, ang. Autism Spectrum Disorder). Oligofrenopedagożka, specjalistka wczesnego wspomagania rozwoju, terapeutka integracji sensorycznej, felinoterapeutka, diagnostka kliniczna ADOS-2, praktyk metody Kids’Skills. Nauczycielka dyplomowana, terapeutka w Ośrodku Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży, koordynator opieki nad pacjentem w poradni POZ.
Prelegentka na konferencjach naukowych, od wielu lat aktywnie działająca na rzecz środowiska osób z ASD oraz osób z niepełnosprawnością intelektualną. W swych badaniach koncentruje się wokół zagadnień związanych z: tematyką różnorodności neurologicznej, prawami osób z niepełnosprawnościami, prawami osób wykluczonych społecznie i zagrożonych wykluczeniem. Rozpoczęła jako pierwsza w Polsce, badania nad zjawiskiem dotyczącym diagnozowania u osób z ASD Zespołu Unikania Patologicznego (PDA, ang. Pathological Demand Avoidance Syndrome), ukazując jego rolę w procesie produkcji i reprodukcji praktyk dyskryminacji i nierówności.
Od wielu lat prowadzi warsztaty dla różnych grup i środowisk, których celem jest zwiększanie świadomości na temat Spektrum Zaburzeń Autystycznych. Współpracowała z Pracownią Projektowania Ergonomicznego na Wydziale Architektury i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie pełniła funkcję doradcy podczas realizacji projektu wspierającego rozwój osób z ASD, jakim było tworzenie prototypów pomocy terapeutycznych. Twórczyni, koordynatorka, konsultantka projektów mających na celu przyczynienie się do poprawy jakości życia osób z ASD i ich rodzin, wspieranie działań mających na celu pomoc w zakresie doradztwa zawodowego, tworzenie i poszukiwanie miejsc pracy, pomoc młodzieży z ASD w zdobywaniu nowych umiejętności, wsparcie rodziców osób z ASD. Członkini Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Skoncentrowanych na Rozwiązaniach oraz Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego. Przez wszystkie lata swej działalności pedagogicznej brała udział w licznych kursach i szkoleniach, także poza granicami kraju związanych z tematyką ASD. Pełniła funkcję radaktorki w czasopiśmie naukowym zajmującym się tematyką niepełnosprawności. Autorka rozdziału w przewodniku metodycznym dla nauczycieli „Spektrum Autyzmu Pro” wydanym przez Wydawnictwo Nowa Era.
Autorka tekstów związanych z problematyką niepełnosprawności intelektualnej oraz z tematyką ASD:
1. TYTUŁ: Nauczyciel wobec reifikacji tożsamości ucznia z niepełnosprawnością intelektualną; ŹRÓDŁO: Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 2016.
2. TYTUŁ: Z rozważań nad integracją uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w ponowoczesnej rzeczywistości; ŹRÓDŁO: Wyzwania i kierunki rozwoju nauk społecznych; Uniwersytet Gdański. Wydział Nauk Społecznych. Instytut Politologii, 2016.
3. TYTUŁ: Dekonstrukcja znaczeń nadawanych żądaniom przez nauczycieli pracujących z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną; ŹRÓDŁO: Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 2018.
4. TYTUŁ: Kwestionariusz EDA-Q jako narzędzie służące identyfikacji cech Zespołu Unikania Patologicznego - przyczynek do dyskusji nad zasadnością upatrywania w nim zmedykalizowanego narzędzia uprawomocniania władzy; ŹRÓDŁO: Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 2020.
5. TYTUŁ: Doświadczenia matek dzieci ze spektrum autyzmu w obliczu wielogłosowości wiedzy i praktyk dotyczących autyzmu ŹRÓDŁO: Szkoła Specjalna, 2019.
6. TYTUŁ: (Re)definicja myślenia na temat procesów kognitywnych w autyzmie – zwrot w postrzeganiu osób z ASD; ŹRÓDŁO: Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 2021.