dr Maria Aleksandrovich
W 2016 roku, ze względu na uzyskanie polskiego obywatelstwa, została zmieniona pisownia mojego nazwiska na „Aleksandrowicz”. Jednakże nadal publikuję jako „Maria Aleksandrowicz”, aby być rozpoznawalną w świecie nauki i nie zakłócać czytelników.
Doktor psychologii, absolwentka Białoruskiego Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego w Minsku, Białoruś, adiunkt Zakładu Psychologii, Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku, psycholog i nauczyciel akademicki.
Od 2005 roku wykłada na Akademii Pomorskiej w Słupsku, od 2008 jest Kierownikiem Zakładu Psychologii na UP. Wykładała gościnnie w UiT - Arctic University of Norway (Norwegija), Maribor University (Słowenia), Jan Evangelista Purkyně University in Ústí nad Labem (Czechy). W Instytucie Pedagogiki pełni obowiązki Koordynatora ds. Współpracy ze Wschodem oraz ds. Programu ERASMUS+.
Autorka monografii, licznych artykułów w czasopismach naukowych i popularnych dotyczących psychologii rozwoju, zdolności, różnic indywidualnych i psychologii tańca. Wśród najważniejszych można wyróżnić:
- Aleksandrovich, M., Wycichowska P. Kamykowska, J. (2023). Global Principles for Professional Learning in Gifted Education. WCGTS. Tłumaczene w język polski. https://world-gifted.org/wp-
content/uploads/translations/gppl/Polish-Translation-Global-Principles-Professional-Learning-in-
Gifted-Education.pdf - Aleksandrovich, M., Wycichowska, P. (2022). Kwarantannowe tańce Taniec jako sposób poradzenia
sobie z izolacją społeczną. Studia Choreologica, 23, 59-76. - Aleksandrovich, M. (2022). Strategie radzenia sobie ze stresem tancerzy w okresie lockdownu (marzec– kwiecień 2020 roku), spowodowanego pandemią COVID-19. Studia Choreologica, 23, 47-58.
- Aleksandrovich, M., Gierczyńska-Kolas, M. (eds.) (2022). Multilingual Dictionary of the Headwords of the Academic Words List Russian, Belarusian, Bulgarian, Ukrainian and Polish. Dr Kovac: Hamburg.
- Aleksandrovich, M. (2021). Forming and Performing with Plasticine: Developing Problem Solving,
Critical Thinking. In: Susanne Linhofer, Oliver Holz, Marlene Grabner, Jürgen Kühnis (eds.), School and - Teacher Education 2030. In Tension Between New Trends in Postmodern Society. Berlin-Münster-Wien-Zürich-London: LitVerlag, 21-43. (in English)
- Kislyakov P.A., Meyerson I.S., Shmeleva E.A., Aleksandrovich M.O. (2021). Personal resilience to
socio-cultural threats in the context of digital transformation of society. The Education and Science Journal, 23 (9), 142-168. - Aleksandrovich, M. (2019). Skala Motywacji do Tańca (SMT). In: Narzędzia pomiaru w psychologii
sportu. Warszawa, AWF, e-book. - Aleksandrovich, M., Zoglowek, H. (2019). Scale of Career Success and Professional Satisfaction of
Dancers. Results of the Pilot Study. In: Equality and Education International Insights, Oliver Holz,
Nesrin Oruç Ertürk, Fiona Shelton, Vana Chiou (eds.), p. 13-20. - Aleksandrovich, M. (2013). Examination of the Components of Professional Success of Ballet Dancers. In: Zoglowek, H., Aleksandrovich, M. (eds.). Psychological and Pedagogical Aspects of Motivation. LIT Verlag Zurich.
Zdobywała granty: DAAD Grant: International Teachers for Tomorrow’s School – System Change as an Opportunity for Intercultural School Development and Mutual Learning (2020-2023); Grant of Turkish National Agency for the Project JoinMe2 = Promoting Inclusive Education at Tertiary Level (2022-2023); NCBiR grants (2017, 2022); FRSE/FSS EEA & Norway grants (2014, 2015).
Odbywała staże naukowe: Stypendium naukowy NAWA. Uniwersytet Państwowy w Grodno im. Yanka Kupala, Grodno, Belaruś, Zakład Psychologii Eksperymentalnej i Stosowanej. Tytuł pracy badawczej „Ocena walorów psychometrycznych autorskiego narzędzia „Skala poczucia sukcesu i zadowolenia zawodowego tancerzy”, tutor prof. K.Karpinski (2021). Special Scholarship Program of Genova University, Genova, Italy. The title of the research “Neo-Piagetian theories and models of cognitive development”, tutor Prof. S. Morra (2004-2005). Stypendium Rządu RP dla młodych naukowców. UG, Instytut Psychologii. Tytuł badań naukowych „Cechy osobowości członków grupy baletowej”, tutor Prof. J. Rostowski (2003-2004).
Należy do następujących towarzystw naukowych American Psychological Association, International Society for the Study of Behavioural Development, International Society for the Study of Individual Differences, World Council for Gifted and Talented Children, European Council for High Ability, Association of Teacher Education in Europe, International Perspectives in Education, Dance Studies Association oraz Polskiego Forum Choreologicznego.
Została wyróżniona następującymi nagrodami: Nagroda Rektora Uniwersytetu Pomorskiego za Osiągnięcia Organizacyjne (2022); Nagroda Rektora Uniwersytetu Pomorskiego za Osiągnięcia Dydaktyczne (2017); Nominacja do Nagrody Psychologa Początkującego im. Komenskiego, Praga, Czechy (2007); Nagroda Białoruskiej Akademii Nauk za najlepszą pracę naukową w dziedzinie Psychologii, Mińsk, Białoruś (1998). W 2019 roku nagrodzona przez Rektora Akademii Pomorskiej w Słupsku medalem „Za Zasługi dla Uczelni”.