dr Łukasz Androsiuk
dr Łukasz Androsiuk, doktor nauk humanistycznych, pracownik badawczo dydaktyczny Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku a także nauczyciel filozofii oraz moderator warsztatów nowych technologii w IPLO pracownik. Członek Pracowni Badań i zastosowań AI w UP, członek Słupskiej Rady Edukacyjnej i Polskiego Towarzystwa Badania Gier. Interesuje się kulturą medialną w jej wymiarze filozoficznym i pedagogicznym, gracz single-player’owy, miłośnik snookera, fan(atyk) twórczości Larsa von Triera. Autor książki „Day One Patch. Szkice z obszaru kultury gier komputerowych” Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku, Słupsk 2021.
Dorobek naukowy
Androisuk Ł., Leksykonu terminów medialnych, red. P. Płaneta, R. Filas, K. Wolny-Zmorzyński, i K. Doktorowicz, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2024.
Androsiuk Ł., Przyczynek do refleksji na temat społecznej funkcji dzieła filmowego; o symbolice i ideologii amerykańskiej kinematografii fabularnej nowego wieku na przykładzie wybranych obrazów, [w:] Nowe media.
Nowe interpretacje, red. M. Sokołowski, Wydawnictwo Comandor, Warszawa 2010, s. 177–186.
———, Namysł filmowy. Wokół perwersji i symboliki w twórczości Larsa von Triera, [w:] Migracje słowa i obrazu, red. A. Zalewska-Meller, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2011, s. 165–176.
———, Socjalizacyjna funkcja kina. Namysł nad rolą i znaczeniem dzieła filmowego w perspektywie refleksji pedagogicznej, [w:] Sztuka i polityka. Teatr, kino, red. B. Brodzińska, M. Jeziński, i Ł. Wojtkowski, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013, Sztuka i polityka, s. 139–149.
———, Uwag kilka na temat Dody i Harry’ego Pottera, tj. w perspektywie teorii sztuki masowej Noëla
Carrolla, [w:] Kultura, media, etyka. Media w perspektywie etycznej i kulturoznawczej w kontekście rewolucji teleinformatycznej, red. P. Pawlak, W. Strzelecki, i M. Costa, Wydawnictwa Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2013, s. 103–116.
———, Ideologiczna funkcja kina a problem dominacji i wykluczenia. W poszukiwaniu nowych strategii badawczych dla teoretyków pracy socjalnej, [w:] Religijne uwarunkowania pracy socjalnej, red. M. Patalon, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2014, s. 191–206.
———, Noël Carrol kontra ludolodzy. Gry wideo w perspektywie klasyfikacyjnej teorii sztuki masowej, „Kultura Popularna”, 2015, t.3, nr 185, s. 117–124.
———, O książce Macieja Krzemińskiego „Dziecko i młodzież. Przestrzenie literackie, kulturowe i wychowawcze” w kontekście czerwonego atramentu oraz filozofii sztuki masowej, „Edukacja w Dyskursie”, 2015, nr 3.
———, Przyjemność kontrolowana. Wokół kategorii władzy, płci, autorytetu, oporu w kontekście badań ludologicznych, [w:] Nierówności Społeczne. W trosce o otwarcia horyzontów Edukacji, Fundacja Instytut Równowagi Społeczno-Ekonomicznej, red. K. Błasińska, S. Pasikowski, G. Piekarski, i J. Ratkowska-Pasikowska, Fundacja Instytut Równowagi Społeczno-Ekonomicznej, Gdańsk 2015, s. 147–161.
———, Przede wszystkim o paratekstualności i remediacjach, „Teksty Drugie”, 2017, nr 1, s. 118–127.
———, Retoryczna teoria ideologii w kontekście studiów nad grami wideo na przykładzie gry Until Dawn. Zachęta do refleksji, [w:] Update; Teorie i praktyki kultury nowych mediów, red. Ł. Androsiuk, Academicon, Lublin 2017, s. 85–105.
———, Update; Teorie i praktyki kultury gier komputerowych, Academicon, Lublin 2017.
———, Dwadzieścia pięć tysięcy znaków ze spacjami (lub trochę mniej) o głównych wyzwaniach edukacji medialnej 3.0, pisanych na komputerze znanej marki z popularnym owocem w logo., [w:] Profile. Integralności. Humanisty/ki i Nauk Społecznych, red. M. Jaworska-Witkowska i G. Piekarski, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2020.
———, Day One Patch. Szkice z obszaru kultury gier komputerowych, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku, Słupsk 2021.
———, “Press Y to Quit the Game, or X to Resume...”: On Game Culture in the Context of Hermeneutics of Didactical Experience, „Kultura i Edukacja”, 2021, t.4, nr 134, s. 123–138.
———, Proceduralizacje chorób i zaburzeń psychicznych w grach komputerowych na przykładzie „Hellblade- Senua’s Sacrifice” i „What Remains of Edith Finch”, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja”, 2023, nr 1.
Androsiuk Ł., i Murawski B., Kultura Popularna. Praktyki Kultury Komiksu, „Kultura Popularna. Praktyki
Kultury Komiksu”, 2019, t.62, nr 4.
———, Kultura Popularna. Teorie Kultury Komiksu, „Kultura Popularna. Teorie Kultury Komiksu”, 2019, t.62, nr 3.