dr Joanna Augustyniak
1. Przynależność do stowarzyszeń
Członek Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego
2. Osiągnięcia naukowe
Granty:
1. Pozytywna kwalifikacja w konkursie MNiSW „Mobilność Plus” na udział w programie/ projekcie badawczym w zagranicznym ośrodku naukowym, Dublin Trinity College w Irlandii (pod opieką prof. R. Gilligan). Zakwalifikowany autorski projekt obejmujący 34-miesięczny staż naukowy, pt. Edukacyjne i życiowe ścieżki pokolenia 1.5 imigrantów w Irlandii miał być częścią międzynarodowego Programu, pt. Unfolding Lives – How do young adults across diverse contexts negotiate pathways through education, work and meaningful relationships? W program zaangażowanych jest 8 krajów, tj. Belgia, Czechy, Etiopia, Irlandia, Nowa Zelandia, Hiszpania (Katalonia), Szwecja i Tajlandia i w przypadku mojego zakwalifikowania także Polska. Rezygnacja z realizacji projektu z przyczyn niezależnych od laureatki.
2. Grant promotorski Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (promotor prof. Maria Czerepaniak – Walczak), wykonawca – Joanna Augustyniak (Orłowska), nr rejestracyjny wniosku NN106 337839. Okres realizacji - X.2010 – VI 2011. Tytuł projektu: Proces adaptacji polskiej młodzieży szkolnej do warunków życia i edukacji w Irlandii, zakończony obroną pracy doktorskiej (wysokość finansowania 24 600 zł). Badania prowadzone były w Irlandii w hrabstwie Galway, ich rezultatem była złożona praca doktorska i publikacja 10 artykułów naukowych oraz współpraca naukowa z Trinity College w Dublinie.
Udział w międzynarodowych wizytach studyjnych:
- Irlandia, Trinity College University w Dublinie (Prof. R.Gilligan) wizyta studyjna 21- 28.V 2012
- Włochy Universitper Stranieri ’Dante Alighieri’, via del Torrione, 95, 89125 Reggio Calabria; wizyta studyjna 10-14.06.2013 (finansowana w postaci indywidualnego grantu CEDEFOP)
Nauczane przedmioty:
- Język angielski na wszystkich poziomach zaawansowania i we wszystkich grupach wiekowych
- Edukacja międzykulturowa
- Pedagogika specjalna
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu i szkole
- Metodyka nauczania przedszkolnego
- Ekspresja dziecka w wieku przedszkolnym
- Pedagogika przedszkolna
- Innowacje pedagogiczne w przedszkolu i klasach I-III
- Metodyka i dydaktyka nauczania języka angielskiego w przedszkolu i klasach I-III
- Literatura anglojęzyczna
- Pedagogika porównawcza
- Wiedza o kulturze angielskiego obszaru językowego
- Kierunki pedagogiki współczesnej
- Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych
- Wprowadzenie do pedagogiki
- Historia wychowania i myśli pedagogicznej
- Współczesne teorie wychowania
Publikacje książkowe:
1. Augustyniak J., Sikora K. 2014. Człowiek w wielokulturowym świecie. Wydawnictwo Politechniki Koszalińskiej, Koszalin.
2. (red. nauk.) Augustyniak J., 2014. Edukacja międzykulturowa w dobie globalizacji. Wydawnictwo Texter, Warszawa
3. Augustyniak J., 2013. Polski uczeń w Irlandii. Nadbałtycki Ośrodek Naukowo-Dokumentacyjny, Gdańsk
Prace oryginalne, (rozdziały w książkach zbiorowych, artykuły w czasopismach):
1. Augustyniak J. - Edukacja równościowa w pedagogice Marii Montessori – tekst przesłany do monografii Edukacja Równościowa: Wyzwania-Potrzeby-Możliwości, przyjęty do druku (2024)
2. Augustyniak J. - eTwinning – narzędzie do budowania społeczeństwa transkulturowego? - „Edukacja Międzykulturowa”, 2023 (1) (140pkt.)
3. Augustyniak J. - Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych a nauka zdalna – (w:) „Niepełnosprawność i Rehabilitacja” (70pkt) Rok 2022, Tom 87, Nr 3/2022, s. 77-85.
4. Augustyniak J. – Oczekiwania młodzieży wobec współczesnej szkoły, w: „Szkoła – Zawód – Praca” nr 14/2017
5. Augustyniak J. - Competence of Irish and Polish teachers in the opinions of young Polish immigrants in Ireland (w:) “Irish Educational Studies” Vol. 35, Numer 1, Marzec 2016, s. 101-115. (lista A, pkt 15)
6. Augustyniak J. - Polskie (obce) dzieci w polskiej szkole (w:) red. K. Białek – (Z) powrotem w Polsce, wyzwania i potencjał powracających do Polski. Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Warszawa 2015, s.22-25.
7. Augustyniak J., 2014. Rola edukacji międzykulturowej w kształtowaniu tożsamości kulturowej gimnazjalistów – perspektywa teoretyczna (w:) Gizowski M. (red.nauk.), Meandry i transgresje myśli pedagogicznej i edukacyjnej. Instytut Technologii i Edukacji Politechniki Koszalińskiej, Koszalin.
8. Augustyniak J., 2014. Edukacja międzykulturowa w praktyce szkoły podstawowej na przykładzie miasta Koszalin (w:) (red. nauk.) J. Augustyniak - Edukacja międzykulturowa w dobie globalizacji. Wydawnictwo Texter, Warszawa. ISBN: 978-83-7790-777-1
9. Augustyniak J., 2014. Strategie edukacji międzykulturowej w Irlandii (w:) (red. nauk.) J. Augustyniak - Edukacja międzykulturowa w dobie globalizacji. Wydawnictwo Texter, Warszawa. ISBN: 978-83-7790-777-1
10. Augustyniak J., 2013. Kompetencje międzykulturowe polskiej młodzieży szkolnej na emigracji w Irlandii (w:) (red. nauk.) J. Muszyńska, W. Danilewicz, T. Bajkowski – Kompetencje międzykulturowe jako kapitał społeczności wielokulturowych. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2013, s. 75-87. ISBN: 978-83-6201-563-4
11. Augustyniak J., 2013. Intercultural education in school practice on the example of the city of Koszalin w: “The New Educational Review”. Tom 33, nr 3.
12. Augustyniak J., 2013. Depresja na emigracji (w:) (red. nauk.) A. Hłobił – Perspektywy rozwoju psychiatrii środowiskowej w Koszalinie. Wydawnictwo Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, s. 257-278 ISBN: 978-83-7365-314-6
13. Augustyniak J., 2013. Kształcenie e-learningowe – nowoczesna forma doskonalenia zawodowego nauczycieli w Polsce. (w:) (red.nauk.) Cz. Plewka – Nauka, edukacja, rynek pracy. Przede wszystkim współdziałanie. Wydawnictwo Zapol, Szczecin - Koszalin, s. 383-393. ISBN:978-83-7518-611-6
14. Augustyniak J., 2013. Polskie pokolenie 1.5 w irlandzkiej szkole – strategie akulturacyjne. (w:) (red. Nauk.) M. Lesińska, M. Okólski – Współczesne polskie migracje: strategie – skutki społeczne – reakcja państwa. s. 277-298. ISBN: 978-83-235-1930-0
15. Augustyniak J., 2013. Edukacja międzykulturowa w Koszalinie – przykłady dobrych praktyk. (w:) Gizowski M. (red.nauk.)- Z problematyki edukacyjno-pedagogicznej w Polsce i na świecie. Studia – szkice – rozprawy. Instytut Technologii i Edukacji Politechniki Koszalińskiej. s. 29-39 ISBN: 9788393518142
16. Augustyniak J., 2013. Irish intercultural education. (w:) “General and Professional Education” 3/2013, s. 18-25
17. Augustyniak J., 2013 Language and Adaptation Barriers of Polish 1.5 Generation in Ireland w: “The New Educational Review”. Tom 31, nr 1, s.142-152
18. Augustyniak J., 2012. Polski uczeń w irlandzkiej rzeczywistości, (w:) „Studia Kulturowo-Edukacyjne”. Tom VII, nr 1, s. 6-30.
19. Augustyniak J., 2012. Kontakty rówieśnicze polskiego pokolenia 1.5 w Irlandii, (w:) „Nowa Szkoła” Zeszyt 8, s. 35-43
20. Augustyniak J., 2012. Doświadczenia polskiego badacza w irlandzkiej szkole i rzeczywistości, [w:] Dąbrowski B. (red.) Dążenie do mistrzostwa. Z doświadczeń warsztatu naukowego dużych, średnich i małych badaczy. Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, z. 16. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, s. 49-55
21. Augustyniak J., 2012. Codzienność szkolna polskiego ucznia w Irlandii. (w:) „Edukacja międzykulturowa” nr 1/2012, s. 144-166
22. Augustyniak J., 2012. Adaptacja polskich gimnazjalistów do warunków życia i edukacji w Irlandii - raport z badań. Zeszyty Naukowe Koszalińskiej Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych 10, s. 51-70
23. Orłowska J., 2011. Migracje zarobkowe Polaków z województwa zachodniopomorskiego do Irlandii w latach 2004–2007. Zeszyty Naukowe Koszalińskiej Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych 7, s. 131-148.
24. Orłowska J., 2010. Polskie szkoły weekendowe w Irlandii (w:) Lewowicki T., Nikitorowicz J., Szczurek-Boruta A. (red.), 2010. Szkolnictwo z polskim językiem nauczania w Państwach europejskich – stan, problemy i perspektywy. Białystok-Cieszyn-Warszawa WN ITE, s. 419-433.
25. Orłowska J., 2010. Czytelnictwo polskiej młodzieży szkolnej na emigracji w Irlandii. Zeszyty Naukowe Koszalińskiej Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych 6, s.131-138
26. Orłowska J., Irlandzki system szkolnictwa - „Wiedza i Edukacja” 01/2009
IV. Prace popularno-naukowe:
1. J. Augustyniak - Inny w mojej klasie (w:) „Refleksje” Zachodniopomorski dwumiesięcznik Oświatowy nr 5/2016, s. 30-34.
2. Augustyniak J., 2013. Polski uczeń na emigracji czyli jaka jest szkoła w Irlandii? (w:) „Refleksje” marzec/kwiecień 2013. Wydawnictwo Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Szczecin, s. 36-40.