Dorobek naukowy
Obejmuje blisko 150 publikacji w językach: polskim, angielskim, niemieckim, rosyjskim i ukraińskim. Ponadto 10 opracowań niejawnych lub ekspertyz. W strukturze dorobku znajduje się 8 książek autorskich oraz 6 książek pod redakcją naukową z przeważającym tekstem autorskim. Spektrum kształcenia kadr obejmuje 3 wypromowane doktoraty, ponad 500 prac magisterskich, ponad 200 prac licencjackich, udział w 2 postępowaniach habilitacyjnych, 6 przewodach doktorskich. Dopełnieniem są recenzje projektów lub grantów badawczych (9) oraz ponad 50 recenzji wydawniczych.
Wykaz publikacji:
- Między przełomami – polskie szkolnictwo wojskowe 1957-1968, Toruń 2022, ss. 409 (ISBN:978-83-8180-440-0.).
- W Polsce i na obczyźnie. Zarys dziejów szkolnictwa wojskowego 1939-1956, Toruń 2006, ss.281 (ISBN 978-83-744-408-1).
- Odbudowa polskiego szkolnictwa wojskowego1908 – 1923 (Geneza. Koncepcje. Struktury. Rozwój), Toruń 1997, ss. 244, ISBN 83-7174-137-5.
- Polski i ukraiński wiek XX w perspektywie historii edukacji (wybrane aspekty), Toruń 2019, ss. 229, ISBN 978-83-66220-50-8.
- Równowaga gatunków a równowaga społeczna, red. nauk. M.I. Kowalczyk i R. Tomaszewski, Toruń 2023, ss. 341, ISBN 978-83-8180-269-2.
- ВІД АРНОЛЬДА ТОЙНБІ ДО ВОЛОДИМИРА В’ЯТРОВИЧА ТА ВОЙЦЕХА РОШКОВСЬКОГО (ЯК ПИСАТИ ІСТОРІЮ ДЛЯ ВЧЕНИХ ТА ШКОЛЯРІВ), АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ ІСТОРІЇ, ПРАВОЗНАВСТВА, ГРОМАДЯНСЬКОЇ ОСВІТИ ТА ГЕОГРАФІЇ, Charków 2023, s. 171-181, ISBN 978-617-8332-07-6.
- ПРЕСТИЖ СУЧАСНОГО ЗАКЛАДУ ОСВІТИ: БЕЗМЕЖНА ГРА ОСНОВНИХ ЕЛЕМЕНТІВ ФУНКЦІОНУВАННЯ, ПРИВАБЛИВІСТЬ НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ: СКЛАДОВІ ТА ТРЕНДИ, Charków 2023, s. 182-187, ISSN 2616-9770.
- Przemiany idei łowiectwa między Polską Rzeczpospolitą Ludową a III Rzeczpospolitą (kontekst kulturowo-edukacyjny), Równowaga gatunków a równowaga społeczna, red. nauk. M.I. Kowalczyk i R. Tomaszewski, Toruń 2023, s. 21-104, ISBN 978-83-8180-269-2.
- Łowiectwo w trzech odsłonach (próba komparatystyki modeli: niemieckiego, polskiego i ukraińskiego), Równowaga gatunków a równowaga społeczna, red. nauk. M.I. Kowalczyk i R. Tomaszewski, Toruń 2023, s. 300-312, ISBN 978-83-8180-269-2.
- Учитель в XX веке (польские и украинские судьбы педагога), Charków 2019, ss. 126 - [37.011.3-051:94(438+477) – oznaczenie ukraińskie].
- Współpraca wojskowa Polski i Niemiec w procesie umacniania bezpieczeństwa europejskiego (tradycje, stan obecny i perspektywy) Militärische Zusammenarbeit Deutschlands Und Polens im Process der Stärkung der europäischen Sicherheit (Tradition, Gegenwart Und Zukunfisperspektiven); Toruń 2002, redakcja naukowa całości ss. 357, w tym tekst autorski s. 7 – 38 i 119-160 i 345-357 (ss. Autorskich 84).
- Czynnik niemiecki w polskiej kulturze wojskowej (1910 – 2000) [Deutsche Einflüsse in der polnischen Militärkultur (1910 – 2000)], Współpraca wojskowa..., s. 119 – 160.
- Wojskowa Akademia Techniczna a tradycje i osiągnięcia szkolnictwa technicznego w Wojsku Polskim, Toruń 2002, ss. 353, redakcja naukowa całości w tym tekst autorski s. 7 – 27 i 55 – 66 i 331 – 353 (ss. autorskich 54).
- Perspektywa badań nad dziejami szkolnictwa wojskowego, Wojskowa Akademia..., s. 55 – 66.
- Tendencje autarkiczne lub integracyjne szkolnictwa resortowego (na przykładzie MON), Polski system edukacji po reformie 1990 roku – stan perspektywy zagrożenia, red. nauk. R. Pęczkowski, Poznań – Warszawa 2005, s. 109 – 116.
- Historia i jej funkcje w wyższym szkolnictwie wojskowym II Rzeczypospolitej, Krakowskie Studia Małopolskie, vol. V/2001, s. 317 – 322.
- Szkic do dziejów szkolnictwa wojskowego w Polsce, Kultura i Edukacja 3-4/2002, s. 77 – 88. Droga wojskowa i dokonania generała broni Stanisława Szeptyckiego, Athenaeum vol. 9/2002, s. 259 – 267 (ISBN 83-7322-299-5).
- Nauczyciel szkoły wojskowej w polskiej i słowackiej tradycji wojskowej, Słupskie Prace Pedagogiczne 4/2005, s. 109 – 116.
- Współczesny oficer a dyspozycje intelektualne i moralne, Kompetencje wyróżniające dowódcy i nauczyciela, red. nauk. A. Zduniak i Z. Dziemianko, Poznań – Warszawa 2002, s. 21 – 24. (ob. ok. 0,6 ark. wyd.); także w Przegląd Wojsk Lądowych, Warszawa 2002.
- Znaczenie zjazdu gnieźnieńskiego w przeszłości i współcześnie, Bezpieczeństwo państw i narodów w procesie integracji europejskiej, red. nauk. W. Śmiałek i J. Tymanowski, Toruń 2002, s. 11 – 15.
- Przygotowanie pedagogiczne podchorążych i oficerów Wojska Polskiego w latach 1918 – 1939, Przygotowanie studentów uczelni wojskowych i oficerów do pracy szkoleniowo – wychowawczej, red. nauk. M. Kucharski, Warszawa 1996, s. 298 – 305.
- Kształcenie techniczne a rozwój systemów edukacyjnych Wojska Polskiego w XX wieku, Rozwój techniki wojskowej – kształcenie inżynierów dla potrzeb Wojska Polskiego w XX wieku, red. nauk. Z. Kazimierski i W. Włodarkiewicz, Warszawa 2000, s. 47 – 56.
- Kształcenie techniczne oficerów Wojska Polskiego na Wschodzie 1943 – 1945, Rozwój techniki wojskowej – kształcenie inżynierów dla potrzeb Wojska Polskiego w XX wieku, red. nauk. Z. Kazimierski i W. Włodarkiewicz, Warszawa 2000, s. 116 – 122.
- Kształtowanie polskiego korpusu oficerskiego 1908 – 1921, Od armii komputowej do narodowej (XVI – XX wiek), Zbiór studiów, red. nauk. W. Rezmer i Z. Karpus, Toruń 1998, s. 215 – 242.
- Polityczne aspekty wychowania w Wojsku Polskim w latach 1918 – 1990, Wychowanie a polityka. Tradycje i współczesność, red. nauk. W. Wojdyło i M. Strzelecki, Toruń 1997, s. 179 – 192.
- Szkic do dziejów Wyższej Szkoły Wojennej w Warszawie 1919 – 1939, Kultura i Edukacja 3 – 4/1997, s. 97 – 114.
- Dzieje Cesarskiej Królewsko – Apostolskiej Mości Cesarza Franciszka Józefa I fundacji jubileuszowej we Lwowie, Europa Orientalis. Polska i jej wschodni sąsiedzi od średniowiecza po współczesność, Toruń 1996, s. 493 – 500.
- Historia jako synonim antywiedzy, Edukacja i jej historiografia. W poszukiwaniu twórczego dialogu, red. nauk. S.Sztobryn i J.Semków, Kraków 2006,s.197-206.
- Etos polskiego wychowania wojskowego w XX wieku, Ideały wychowania i wzory osobowew XIX i XX wieku, t. II, Białystok 2005, s. 56 – 66.
- Recenzja opracowania Benona Miśkiewicza „Polskie szkolnictwo wyższe w latach 1981 – 1987” (Toruń 2003), Słupskie Prace Pedagogiczne 4/2005, s. 129 – 131.
- Recenzja opracowania Henryka Hermanna „Działania specjalne (wczoraj – dziś – jutro)”, Toruń 2003, Athenaeum vol. 11/2003, s. 279 – 280.
- Ewolucja systemu wychowania jako źródło oporu w edukacji (próba retrospekcji), Przestrzenie oporu w edukacji, red.nauk. E. Bilińska-Suchanek, Toruń 2006, s. 63-79.
- Wychowanie obywatelskie i państwowe w szkolnictwie resortowym (między II a III Rzecząpospolitą), Historyczne konteksty edukacji obywatelskiej w społeczeństwach wielokulturowych, red. nauk. A. Szerląg, Kraków 2007, s. 211-227.
- Dobrowolność jako atrybut historii wychowania (szkic do dziejów wyobrażeń), Treści historyczne w studiach pedagogicznych, red. nauk. K. Bartnicka, Pułtusk 2007, s. 105-114.
- Wacław Tokarz - Janusz Jędrzejewicz - Marian Kukiel (Between education and politics), Contribution of Educational Societies to the Development of the European Culture, red. nauk. E. Sapia – Drewniak i J. Piechnik-Borusowska, Opole 2008, s. 177-184. Także: Wacław Tokarz - Janusz Jędrzejewicz - Marian Kukiel (między oświatą a polityką), Kultura i Edukacja 1/2007, s. 106-115.
- Regionalforschung in der Geschichte der Erziehung - Pommern (Badania regionalne w historii wychowania – Pomorze), Toruń 2019, ss. 261 (redakcja naukowa całości, autorski tekst wprowadzenia i zakończenia ss. 132), (ISBN 978-83-7611-198-8).
- Pommern als Region in der Forschung der Erziehungshistoriker, Badania regionalne w historii wychowania – Pomorze, Toruń 2019, s. 86-100.
- Pomorze jako region w badaniach historyków wychowania, Badania regionalne…, s. 61-85. Pietyzm w procesach wychowania poszczególnych grup społecznych na Pomorzu XVIII – XX wiek, Badania regionalne…, s. 117 – 136.
- Pietismus in den Erziehungsprozessen der einzelnen Gesellschaftsgruppen in Pommern in 18 – 20 Jh, s. 137 – 159.
- Słupskie środowisko historyków wychowania, Biuletyn Historii Wychowania 1/2008, s. 109 - 131.
- W krainie wychowania państwowego, Państwo a edukacja, red. J. Kochanowicz i T. Tokarz, Wrocław 2008, s. 68-78 (ISBN 978-87-7308-3).
- Europeanism and region al identity (introduction to the case study – the Pomerania Region), Acta Humanica 2/ 2008, Zilina 2008, s. 93 – 96 (ISSN 1336-5126).
- Koncepcje uczelni wojskowej w Polsce XX wieku (między edukacyjną autarkią a otwarciem), Z dziejów polskiej teorii i praktyki edukacyjnej, red. nauk. W. Szulakiewicz. Toruń 2009, s. 147 – 170.
- Cultural and Social Determinants In the Development of Schools of Higher Education In Northern Poland (1945 – 1988 ), Acta Humanica 2/2009, Zilina 2009.
- History of Education – Solid Or Unnecessary Part of Pedagogical Knowledge, e-Pedagogium 1/2010, Olomouc 2010, s.129-153, ISSN 1213-7758 (tekst drukowany), ISSN 1213-7499 (tekst elektroniczny).
- From the attache to the market profession (military reskill programme in military forces between 1990-2010), Lifelong education: continuous education for substantiable development, red. nauk. N.A.Lobanov i V.N. Skvortsov, Saint- Petersburg 2010, s. 223-226 (obj.-0,5 ark. wyd.), ISBN 978-5-8290-909-0.
- Oт военной службы к гражданской профессй: опыт й проблемы переквапификации в вооруженных силах Полъши в период между 1990 и 2010 годами, red. nauk. N.A.Lobanov i V.N. Skvortsov, Saint- Petersburg 2010, s.248 - 252 (obj. 0,5 ark. wyd.), ISBN 978-5-8290-907-6.
- Przemiany uniwersytetów żołnierskich, Uniwersytety Ludowe i inne formy oświaty dorosłych, red. nauk. E. Sapia – Drewniak i J. Janik-Komar, Opole 2010, s.151-163, ( obj. - 1 ark. wyd.), ISBN 978-83-7395-377-2.
- Wybrane aspekty wojskowe polskiej myśli zachodniej, Polska i sąsiedzi- Studia z dziejów kultury, gospodarki i myśli politycznej, red. nauk. M.Hejger i W. Skóra, Pruszcz Gdański - Słupsk 2010, s.685-704 ( obj.- 1,5 ark. wyd.), ISBN 978-83- 61508-13-7.
- Polska szkoła wojskowa w latach 1948 – 1988 (między indoktrynacją a profesjonalizmem), Szkoła – państwo – społeczeństwo, t. III- Edukacja w warunkach zniewolenia i autonomii (1945-2009) red. nauk. E. Gorloff, R. Grzybowski, A. Kołakowski, Kraków 2010, s.269-285, ISBN 978-83-7587-523-2.
- The Phenomenon of Studies in Rehabilitation in Faculties of Education (based on Pomerania Academy in Słupsk), Acta Humanica 2010, s.138-142, ISSN 1336-5126.
- Problematyka wychowania w czasopismach wojskowych II Rzeczypospolitej, Czasopiśmiennictwo jako źródła historii wychowania, red. nauk. I. i G. Michalscy, Łódź 2010, s.165-176; ISBN 978-83-7525-460-0.
- Technology in aid of education 1939-2000 (between modernism- fashion- and tidbit), Izwiestia, t.17, Sliven 2010, s. 226-229.\
- Непрерывное образование военных в Польше в ХХ в. в: Непрерывное образование как социальный факт: моногр. сост. Н.А.Лобанов, Е.Куля и М. Пэнковска; под науч. ред. Н.А.Лобанова, В.Н.Скворцова, Саннт Петербург 2011, с. 38-49, ISBN 978-5-8290-1078-2, 978-5-8290-1080-5 (рус).
- Tradycja szkół kadeckich w edukacji chłopców XVIII - XX w. (w:) Virginibus puerisque, t. 1. Z dziejów szkolnictwa i oświaty w XVIII-XX wieku, E. Kula, M. Pękowska (red.), Kielce 2011, s. 59-77. ISBN 978-83-7133-466-5.
- Non-state higher education institutions in Poland after 1990 in the system of the lifelong learning (genesis, tradition, current state, prospects), Continuous education for sustainable development. Proceedings of international cooperation, vol. 9, edit. N.A. Lobanov, V.N. Skvortsov, Saint Petersburg 2011.ISBN 978-5-8290-1072-0 978-5-8290-1076-8 (en).
- Służba wojskowa jako istotna funkcja społeczna mężczyzny (ewolucja funkcji XIX – XX wiek), Mężczyzna w rodzinie i społeczeństwie, t. 2 – Wiek XX, red. nauk. E. Głowacka – Sobiech i J. Gulczyńska, Poznań 2010; s. 15 - 26 (ISBN 978-83-7177-645-8).
- Lifelong Education of the Military in Poland of the 20-th Century. in: Continuous education as a social fact: monogr.: paral.ed./arr. N.A. Lobanov, E. Kula and M. Pękowska; sci.ed. N.A. Lobanov, V.N. Skvortsov, Saint-Petersburg 2011, p. 36-46, ISBN 978-5-8290-1078-2, 978-5-8290-1082-9 (en).
- University and military education (two models of elite education – two crisises), Збірник наукових праць, tom 33, Kijów 2011, s. 315 – 321, (ISS 32 – 26.8 – 68.49).
- Subjectivity of a university teacher in the 21-st century (between the homeland of education and the theatre of pop-academism), Acta Humanica 4/2011, s. 62-76 (ISSN 1336-5126).
- Polish perception of the idea of education throughout life (1971-2011), Lifelong learning: continuous education for sustainable development, red. nauk. N.A. Lobanov i V.N. Skvortsov, Saint- Petersburg 2012, s. 92-96 (obj.-0,5 ark. wyd.), (ISBN 978-5-8290-1163-3).
- Польсқое восприятие идеи образования в течение всей җизни (1971-2011 ґґ.), Образование через всю жизнь, ред. Н.А.Лобанова, В.Н.Скворцова, Саннт Петербург 2012, с. 99-104, (ISBN 978-5-8290-1159-8, рус).
- Misja uniwersytetu – nauczyciel akademicki – administracyjne centrum (XX-XXI wiek), Być nauczycielem – opiekunem – wychowawcą. Perspektywa historyczna, red. D. Apanel, Toruń 2012, s. 271 – 308 (ISBN 978-83-7780-205-2).
- Nauczyciel ukraiński w ZSRR po 1944 roku (polsko – ukraiński dwugłos), Zaangażowanie? Opór? Gra? Szkic do portretu nauczyciela w latach PRL-u, red. nauk. R. Grzybowski, Gdańsk 2013 (wspólnie z K. Shestakova), s.599-613 (ISBN 978-83-7780-633-3).
- Masowość lub elitaryzm jako tendencje funkcjonowania uniwersytetów w XXI wieku, Współczesne tendencje w rozwoju edukacji na Ukrainie i za granicą, red. G. Marczenko, Gorłowo 2012, s. 168 - 177 (ISSN 2077-1827).
- Polen zwischen Russland und Deutschland im Ersten Weltkrieg (Polska między Rosją a Niemcami w czasie I wojny światowej), Pierwsza wojna światowa w kontekście stosunków polsko-niemieckich / Der Erste Weltkrieg unter dem Gesichtspunkt der deutsch-polnischen Beziehungen, red. L. v. Zitzevitz, seria „Zeszyty Kulickie / Külzer Hefte” 2013, ss. 62, (ISBN 978-83-935718-7-1).
- Wpływ etosu wychowania wojskowego na społeczeństwo II Rzeczypospolitej, Niepodległość i wychowanie. Z doświadczeń Drugiej Rzeczypospolitej, red. nauk. W. Jamrożek, E. Kula, M. Pękowska, Kielce 2012, s.107-121 (ISBN 978-83-62-718-36-8), s.107-121.
- Evolution of university education for adults in Poland (1953-2013): from colleges for the employed to education for 50 plus, Lifelong learning: continuous education for sustainable development, red. nauk. N.A. Lobanov i V.N. Skvortsov, Saint- Petersburg 2013, s. 331-335 (obj.-0,5 ark. wyd.), (ISBN 978-5-8290-1269-4).
- Эволюция университетского образования для взрослых в Польше в 1953- 2013 гг.(от вузов для работающих до образования 50 плюс), Образование через всю жизнь, ред. Н.А.Лобанова, В.Н.Скворцова, Санкт Петербург 2013, с. 357-362, (ISBN 978-5-8290-1265-6, рус).
- Две стратегии применения Болонского процесса (на примере Польши и Германии), Zbirnik Naukowih Prac nr 42, Kijów 2013, s.211-215 (ISSN 32-26.8-68.49).
- Konserwatyzm w strategiach wychowania na Pomorzu 1653-1945, Szkolnictwo i oświata na Pomorzu (XVI-XX wiek), red. nauk. Z. Romanow, Słupsk 2013 s.49-61 (ISBN 978-83-7467-215-3).
- Mit wykształcenia akademickiego w Polsce, Acta Humanica 2/2014, Żylina 2014, s. 83-92 (ISSN 1336-5126).
- Изменения в польском образовании в период до и после глобализации (1973 – 2023), Әлеуметтік жаңғырту жағдайында білім беру жүйесін жетілдіру, Astana 2013 (Kazachstan), s. 317-323, (ISBN 978-601-7353-10-0).
- Социальные аспекты высшего образования в свете кризиса университета (опыт польской и некоторых других зарубежных систем высшего образования), Трансформация социальных функций образования в современном мире, red. nauk. W. I. Astachowa, Charków 2015, s. 31-43 (ISBN 316.74.37(063)).
- От дошкольника до профессора университета (учителя, которые нам встречаются; учителя, которых мы должны встречать), «Ученые записки», tom XXII, Charków 2016 (rocznik), s. 375-395 (ISSN 1993-5560).
- Статус преподавателя во второй декаде XXI века, Kadrowy potencjał współczesnych systemów edukacyjnych, red. nauk. E.B. Astachowa, Charków 2016, s. 285-288. Także: Статус преподавателя во второй декаде XXI века, Nowe Kolegium 2/2016 (Charków 2016), s. 42-44 (ISSN 1562-529X).
- Uniwersytet w systemie edukacji oraz przestrzeni społeczno-kulturowej, Czasopismo Pedagogiczne 2 (3)/2016, s. 17-27 (ISSN 2450-8837).
- University in education system and the socio-cultural area, «Ученые записки», tom XXIII, Charków 2017 (rocznik), s. 264-278 (ISSN 1993-5560).
- Карусель стейкхолдеров (об изменении ожиданий, детерминант и другом прессинге в образовании), Взаимодействие образовательных учреждений со стейкхолдерами: веление времени, red. nauk., E.B. Astachowa, Charków 2017, s. 261-268.
- Академический капитализм и университетская миссия (правда в качестве товара на рубеже XX-XXI столетий), Науковий вісник nr 8 (seria pedagogika), Krzemieniec 2017, s. 48-57 (ISSN 2410-2075).
- Активізація осіб старшого віку шляхом перманентної освіти (програма 50+ та Університет третього віку в Поморській академії у Слупську), Uczone zapiski tom 28, Charków 2022, s. 125-144.
- Реформа высшей школы в Польше 1920-2020 (надежды, ожидания, риски), Образовательные риски: суть и подходы к решению, red. E.W. Astachowa, Charków 2018, s. 278-281.
- Университет как фактор консолидации польского общества и государства (1907-2007), Дриновський Збірник tom 10, Charków 2017 (ISSN 2118-0567), s. 315-334.
- Międzynarodowe lub państwowe podstawy profilaktyki a grupy destruktywne w programach studiów akademickich, Нормативно-правове регулювання діяльності новітніх релігійних рухів і сект, Lwów 2017, s. 80-85 (ISBN 978-966-34-5312-5).
- От младо-национального движения до войны (эволюция потенциалов Польши и Украины в 1904 – 1921 гг.), Боротьба за незалежність: польський і український виміри (1914-1921 рр.), red. nauk. S. Seryakov, Charków 2018, s. 69-99 (ISBN 978-966-97655-4).
- Broń myśliwska w perspektywie edukacji dla bezpieczeństwa, Bezpiecznie w miastach i środowisku naturalnym (wybrane problemy ochrony ludności i środowiska naturalnego w okresie pokoju), red. nauk. A Ostrokólski i R. Tomaszewski, Gdynia 2018, s. 143-163 (ISBN 978-83-65763-18-1).
- Zmiany w systemie oświaty Wołynia a koncepcje Henryka Józewskiego, Генрик Юзевський і його бачення польсько-українських стосунків, red. S. Seryakov Charków 2018, s. 9-49. (ISBN 978-617-7687-03-9).
- Массовое общество и смарт-образование (перспектива регионального университета), Смарт образование в смарт обществе: возможные пути адаптации, Charków 2019, s. 225-228, (ISSN 2616-9770).
- Uniwersytet jako czynnik konsolidacji społeczeństwa i państwa polskiego (1907-2007), Krakowskie Studia Małopolskie 24/2019, s.89-122 (ISSN 1643-6911).
- Edukacja a strzelectwo sportowe lub myśliwskie, Ochrona i ratownictwo w miastach i środowisku naturalnym, red. nauk. A. Ostrokólski i R. Tomaszewski, Gdynia 2019, s. 41-64 (ISBN 978-83-65763-45-7).
- Взаимосвязь средней и высшей школы в Польше ХХІ века (генезис, актуальное состояние, перспективы), Вчені записки Харківського гуманітарного університету «Народна українська академія» Том XXVI, Charków 2020, s. 63-80, (ISSN 1993-5560).
- Варшавська битва та її відлуння у польсько-українських відносинах (1920-2020 роки), Варшавська битва 1920 р. на тлі польсько-українських відносин, red. nauk. S. Seryakov, Charków 2020, s. 40-63 (ISBN 978-617-7687-14-5).
- Взаимосвязь: средняя школа –академический университет (партнерство или хаос – польская перспектива), University-School Clusters: Best Practices And The Prospects For Their Adaptation To Ukrainian Context, Charków 2020, s. 180-183, (ISSN 2616-9770).
- Традиция как часть университетского потенциала (в свете тридцатилетия НУА), Диалоги со временем (к 30-летию Народной украинской академии), red. nauk. K. Astakhowa, Charków 2021, s. 312-318 (ISBN 978-966-2298-17-1).
- Випускники середніх шкіл як група споживачів в епоху глобалізації, Абитуриентская среда периода глокализации: пути формирования и основные тенденции, Charków 2021, s. 166-171, (ISSN 2616-9770).
- The Battle of Warsaw and its projections in Poland-Ukrainian relations (1920-2020), Reality of Politic 14(4)/2020, s. 160-188, ISSN 2082-3959.
- The academic reform in Poland in 2018-2021 in the covid-19 prism, Research Bulletin, tom XXVII, Charków 2021, (ISSN 1993-5560).
- Освіта для дорослих: від інституціоналізації до усуспільнення (польський приклад 1961–2022), Освіта дорослих в умовах невизначеності: залучення, мотивація, тенденції, red. nauk. K. Astakhova, Charków 2022, s. 226-229, ISSN: 2616-9770.
- Активізація осіб старшого віку шляхом перманентної освіти (польсько-українська перспектива ХХ – ХХІ століття), Вчені записки, t. XXVIII, Charków 2022, s. 125-144, (ISSN: 1993-5560).
- Recepcja edukacji ustawicznej w Polsce (od lat 60. XX wieku do drugiej dekady XXI wieku), Krakowskie Studia Małopolskie, t. 21/2016, s. 155-180 (ISSN 1643-6911).
- Престиж закладів вищої освіти: безмежна гра основних елементів функціонування, Привабливість навчального закладу: складові та тренди, Charków 2023, s. 182-187 (ISSN 2616-9770).
- Tradycja jako składowa potencjału edukacyjnego (na przykładzie szkół Krzemieńca 1804-2019), Proces edukacyjny tradycja i współczesność w dobie płynnej rzeczywistości, t. 2 – „Wołyńskie Ateny” w przestrzeni historycznej, edukacyjnej i artystycznej, red. nauk. T. Żebrowska i B. Sufa, Kraków 2023.
- Historia wychowania w szkolnictwie resortowym (w perspektywie biografii, poglądów, dokonań F. Araszkiewicza, J. Cytowskiego i St. Rutkowskiego), Polscy historycy oświaty i wychowania w XX i początkach XXI wieku. Portrety naukowe i wspomnieniowe, red. nauk. W. Szulakiewicz, A. P. Bieś SJ, A. Królikowska, B. Topij-Stempińska, Kraków 2023, s. 279-294 (ISBN 978-83-7614-545-7).
- W sprawie wyższego szkolnictwa wojskowego w ludowym Wojsku Polskim w latach 1944 – 1947, WPH 4/1983, s. 331 – 334.
- Departament Piechoty i Kawalerii w systemie funkcjonowania polskiego szkolnictwa wojskowego 1945 – 1947, Myśl Wojskowa 7/1984, s. 108 – 117.
- O szkolnictwie wojskowym, Myśl Wojskowa 6/1985, s. 107 – 109.
- Polski korpus oficerski i szkolnictwo wojskowe po 1918 roku, Przysposobienie obronne w szkole 3/1989, s. 273 – 279.
- Położenie ludności polskiej na terytorium ZSRR w latach II wojny światowej, Wojsko Ludowe 11 – 12/1989, s. 65 – 70.
- Czynniki gwarantujące rozwój nauki w Siłach Zbrojnych, Myśl Wojskowa 4/1990, s. 43 – 46.
- Kierunki i problemy badawcze dotyczące dziejów polskiego szkolnictwa wojskowego po 1945 roku, Studia z Historii Historiografii Wojskowej, t.4, Warszawa 1990, s. 142 – 161.
- Geneza wyższych szkół oficerskich, Wojsko i Wychowanie 5/1991, s. 42 – 46.
- Zarys przyszłej doktryny obronnej a kształcenie młodzieży, Przysposobienie Obronne – Obrona Cywilna w Szkole 5/1991, s. 273 – 279.
- Koncepcje organizacji szkolnictwa technicznego w Wojsku Polskim w latach 1918 – 1988,
cz. I, (Z dziejów szkolnictwa i rozwoju techniki w Wojsku Polskim), red. nauk. J. Skowronek
i Z. Trejnis, Warszawa 1992, s. 92 – 115.
- Uwagi o relacjach: Technika – Siły Zbrojne – Czas, szkice z dziejów szkolnictwa i rozwoju techniki w Wojsku Polskim, cz. III (Technika – Polityka – Etyka), red. nauk. J. Skowronek i Z. Trejnis, Warszawa 1992, s. 172 – 177.
- Problemy ewolucji systemu kształcenia kadr wojskowych, Kultura i Edukacja 2/1993, s. 146 – 150 (ISSN 1230-266X).
- Zarządzanie szkolnictwem Wojska Polskiego w latach 1918 – 1988. Próba retrospekcji, Dydaktyka Wyższej Szkoły Wojskowej nr 12, Jelenia Góra – Warszawa 1993, s. 21 – 80.
- Wybrane aspekty i uwarunkowania kształcenia dyplomowego i podyplomowego, Model kształcenia specjalistycznego oficerów wojsk lądowych, Warszawa 1993, s. 42 – 48.
- Andragogika wojskowa w perspektywie historycznej a próby prognozy. Edukacja Dorosłych w Dobie Przemian, Toruń 1994, s. 81 – 88.
- Sprawozdanie z konferencji międzynarodowej - Edukacja Dorosłych w Dobie Przemian, Wojsko i Wychowanie 2/1994, s. 179 – 187 (współautorstwo z G. Rowińskim, udział 50%).
- Andragogika, Wojsko i Wychowanie 2/1994, s. 51 – 56.
- Geneza polskiego szkolnictwa wojskowego 1908 – 1914, Toruńskie Studia Dydaktyczne, t. 6, Toruń 1994, s. 264 – 279.
- Historia szkolnictwa wojskowego jako problem badawczy, Zeszyty Naukowe AON 2/1994, s. 183 – 193.
- Charakterystyka wojskowych systemów edukacyjnych w Polsce po 1918 roku, Kształcenie i wychowanie w wojsku w toku przemian, red. nauk. Z. Markocki i R. Stępień, Warszawa 1994, s. 314 – 328.
- Akademizacja szkolnictwa wojskowego II Rzeczypospolitej, Studia i Materiały do Historii Wojskowości, t. XXXVI, Ossolineum 1994, s. 257 – 269.
- Zarządzanie szkolnictwem oficerskim Wojska Polskiego w latach 1918 – 1939, Zeszyty Naukowe AON 1/1995, s. 280 – 294.
- Wybrane aspekty organizacji i funkcjonowania polskiego szkolnictwa wojskowego w latach 1918 – 1939, Warszawa 1989, ss. 63.
- Oddział Szkół i Akademii Wojskowych Głównego Zarządu Politycznego WP 1946 – 1986. Warszawa 1988, ss. 172.
- Wokół rozważań o wojsku, Wojsko i Wychowanie 2/1990, s. 50 – 52.
- Dlaczego armii potrzebna jest służba wychowawcza. Wojsko i Wychowanie 5 – 6/1990, s. 36 – 38.
- Kawalerowie Virtuti Militari 1792 – 1945, WPH 3/1992, s. 269 – 270.
- Książka o życiu codziennym oficerów II RP, WPH 2/1993, s. 247 – 253.
- Próba refleksji nad dziejami orderu Virtuti Militari oraz trybem i okolicznościami nadań, Kawalerowie Virtuti Militari (1792 – 1945), Koszalin 1993, s. 207 – 211.
- Kształcenie humanistyczne w wojsku – bariera czy optymalizacja, Wojsko i Wychowanie 5/94, s. 18 – 21.
- Przywództwo przełożonych, Wojsko i Wychowanie 12/1994, s. 44 – 45.
- Szkoła Podchorążych Piechoty w Ostrowi Mazowieckiej 1917 – 1939, Głos Katolicki 32 – 34/1994, ss.9.
- Zarządzanie szkolnictwem oficerskim Wojska Polskiego w latach 1945 – 1990, Zeszyty Naukowe AON 2/1995, s. 303 – 326.
- Szkolnictwo oficerskie polskich formacji wojskowych w latach I wojny światowej, Studia i Materiały do Historii Wojskowości, t. XXXVII, Ossolineum 1995, s. 153 – 190.
- Spór o oficera polskiego jako historyczny determinant celów kształcenia i wychowania w szkolnictwie wojskowym, Kultura i Edukacja 1/1995, s. 65 – 77.
- Nowe myślenie – rozważania wokół pojęcia, Wojsko Ludowe 5/1989, s. 42 – 44.
Wykaz nie obejmuje druków niejawnych lub ekspertyz z lat 1988-1998.