Publikacje
Wykaz wybranych publikacji dr hab. Anny Babickiej-Wirkus, prof. UP
Monografie:
1. A. Babicka-Wirkus, Uczeń (nie) biega i (nie) krzyczy. Rytuały oporu jako przejaw autoekspresji młodzieży, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impulsˮ, 2015. – książka zdobyła Nagrodę Rzecznika Praw Dziecka
2. A. Babicka-Wirkus, Respektowanie prawa do autoekspresji a rytuały oporu gimnazjalistów, Biblioteka Rzecznika Praw Dziecka, Warszawa 2018
3. A. Babicka-Wirkus, Kultury oporu w szkole. Działania – motywacje – przestrzeń, Warszawa: Wolters Kluwer, 2019. – książka zdobyła Nagrodę Ministra Edukacji i Nauki.
Artykuły w czasopismach:
1. A. Babicka-Wirkus, S. Pasikowski, A. Szplit, „Ocena okresowa nauczyciela akademickiego na kierunkach pedagogicznych w polskich uniwersytetach. Analiza dokumentów regulacyjnych”, Rocznik Pedagogiczny, 2015, t.38, s.37-63.
2. A. Babicka-Wirkus, „Potencjał szkoły w kształtowaniu obywatelskiego nieposłuszeństwa uczniów”, Parezja, 2015, nr 3, doi: 10.15290/parezja.2015.03.07. s.77-93.
3. A. Babicka-Wirkus, M. Rusnak, „The Dialectic of Ignorance in School”, Forum Oświatowe, 2016/28(2), s.83-96.
4. A. Babicka-Wirkus, „(Nie)normatywność rytuałów oporu w szkole”, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2016, tom 19, nr 1(73), s.73-86.
5. A. Babicka-Wirkus, L. Bucharova, „VIII Polska Rama Kwalifikacji. Kształcenie badaczy czy transformatywnych praktyków?”, Pedagogika Szkoły Wyższej, 2017, nr 1(21), s.43-53.
6. A. Babicka-Wirkus, „Problematyka szkoły wyższej na łamach Rocznika Pedagogicznego”, Studia z Teorii Wychowania, 2017, nr 4(21), s.55-89.
7. A. Babicka-Wirkus, „A Three-dimensional Model of Resistance in Education”, The New Educational Review, 2018, Vol. 52, s.43-54.
8. A. Babicka-Wirkus, M. Groenwald, „Głos dziecka w przedszkolu – między swobodą wypowiedzi a milczeniem”, Problemy Wczesnej Edukacji, 2018, nr 1(40), s.95-104.
9. M. Groenwald, A. Babicka-Wirkus, „Jeszcze wiele musisz się nauczyć. Ciemna strona doświadczeń gromadzonych przez studentów wczesnej edukacji w czasie praktyk”, Problemy Wczesnej Edukacji 2018, nr 1(40), s.61-71.
10. A. Babicka-Wirkus, “Politics of Resistance in the Context of Polish Democracy”, Chowanna, 2018, nr 2, s.277-299.
11. Ł. Wirkus, A. Babicka-Wirkus, „Fulfillment of selected functions of the family and adolescents’ styles of coping with difficult situations”, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2018, nr 9, s.30-44.
12. A. Babicka-Wirkus, “Poza infantylizację w edukacji wyższej. Przygotowanie studentów do życia w (nie)bezpiecznym społeczeństwie”, Rocznik Pedagogiczny 41/2018, s.239-253.
13. A. Babicka-Wirkus, „Democracy and children’s right to self-expression in lower secondary school”, Voces de la Educación 2018, número especial, s.61-74 (LISTA ERIH)
14. A. Babicka-Wirkus, “Polityka w edukacji i edukacja w polityce”, Parezja 1/2018, s.11-23.
15. A. Babicka-Wirkus, „Kultura szkoły w optyce metafory”, Parezja 2/2018, s.58-70.
16. A. Babicka-Wirkus, „Pułapki oporu: o trudnościach badania działań opartych na sprzeciwie”, Teraźniejszość – Człowiek - Edukacja, 2019, nr 1(85), s.19-30.
17. A. Babicka-Wirkus, „Style przystosowania się uczniów do szkoły. Inspiracje dla nauczycieli wczesnej edukacji”, Problemy Wczesne Edukacji, 4(47)/2019.
18. A. Babicka-Wirkus, „Kocioł z wrzącą wodą, czyli o sytuacji szkoły z perspektywy kultury oporu”, Czas Kultury 1/2020, s.21-28.
19. A. Babicka-Wirkus, „Od autorytaryzmu do emancypacji. O niebezpiecznych polach relacyjnych między kuratorem a podopiecznym”, Resocjalizacja Polska, 2/2019, s.103-113.
20. A. Babicka-Wirkus, Ł. Wirkus, Nowe wyzwania Kuratorskiej Służby Sądowej. Przygotowanie kulturowe kuratorów sądowych do pracy z obcokrajowcami, Gdańskie Studia Prawnicze 2020, nr 3(47), s.152-164. https://doi.org/10.26881/gsp.2020.3.09
21. Ł. Wirkus, A. Babicka-Wirkus, R. Opora, K. Stasiak, Burnout among Probation Officers in Poland and the Role of Preferred Styles of Coping with Stress, International Journal of Environmental Research and Public Health 2021/18
22. A. Babicka-Wirkus, Ł. Wirkus, K. Stasiak, P. Kozłowski, University students’ strategies of coping with stress during the coronavirus pandemic: Data from Poland. PLoS ONE 2021/16(7): e0255041
23. A. Babicka-Wirkus, S. Muoki Joshua, A. Cywiński, W. Walat, Gaps inn online education in the times of a pandemic in the opinion of Polish and Kenyan students, Dyskursy Młodych Andragogów 2021, 22, https://doi.org/10.34768/dma.vi22.618
24. A. Babicka-Wirkus, Resistance as an element of contradictory school culture, Rocznik Lubuski 2021, tom 47, cz. I, s.43-52.
25. A. Babicka-Wirkus, (In)Formal Teacher Culture: Ruler, Super(Wo)Man and Ignorant in School, Chowanna 2022, T.1 (58), 1-11, https://doi.org/10.31261/CHOWANNA.2022.58.02
26. A. Babicka-Wirkus, P. Kozłowski, Ł. Wirkus, K. Stasiak, Internalizing and Externalizing Disorder Levels among Adolescents: Data from Poland. International Journal of Environmental Research and Public Health 2023, 20, 2752. https://doi.org/10.3390/ ijerph20032752
27. A. Babicka-Wirkus, Children’s Right to Freedom of Expression in the Context of Students’ Appearance. A Comparative Study of Poland and the United Kingdom, COMPARE: A Journal of Comparative and International Education 2023, 1-15. DOI: 10.1080/03057925.2023.2251882
Redakcje i współredakcje monografii:
1. I. Surina, A. Babicka-Wirkus (red.) Prawa dziecka w przestrzeni edukacyjno-społecznej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2016.
2. I. Surina, A. Babicka-Wirkus (red.), Social Studies: Theory and Practice 2017, Vol. 2(1): „Edukacja w teorii, badaniach i praktyce społecznej”, s.180 (redakcja numeru czasopisma).
3. M. Czerepaniak-Walczak, A. Babicka-Wirkus (red.), Social Studies: Theory and Practice 2017, Vol. 3(2): „Ku podejściu jakościowemu w badaniach społecznych”, s.142 (redakcja numeru czasopisma).
4. A. Babicka-Wirkus, M. Jaworska-Witkowska, D. Kubinowski (red.), Dziedzictwo pedagogiczne dla przyszłości. Debata wokół „Oddechu myśli” Bogdana Nawroczyńskiego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2021.
Rozdziały w monografiach:
1. A. Babicka-Wirkus, „Miejsce praw dziecka w prawie szkolnym. Studium przypadku”, [w:] Prawa dziecka w przestrzeni edukacyjno-społecznej, I. Surina, A. Babicka-Wirkus (red.), Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2016, s.67-91, recenzent wydawniczy prof. zw. dr hab. Krystyna Duraj Nowakowa (AI)
2. A. Babicka-Wirkus, „Przymus w szkole jako warunek podejmowania działań bojowych przez uczniów”, [w:] Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian?, M. Dudzikowa, S. Jaskulska (red.), Warszawa: Wolters Kluwer, 2016, s. 340-355, recenzent wydawniczy prof. UŁ dr hab. Alina Wróbel (UŁ)
3. A. Babicka-Wirkus, „Przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci w ramach międzynarodowych strategii INSPIRE”, [w:] Przemoc w rodzinie – ujęcie interdyscyplinarne, Ł. Wirkus, P. Kozłowski (red.), Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2017, s.245-259.
4. A. Babicka-Wirkus, “Children’s Rights and Human Rights as a Key Condition for the Education of Transformative Teachers” , [w:] Rethinking Teacher Education for the 21 st Century. Trends, Challenges and New Directions, M. Kowalczuk-Walędziak, A. Korzeniecka-Bodnar, W. Danilewicz, G. Lauwers (red.), Verlag Barbara Budrich, 2019, s.239-252.
5. A. Babicka-Wirkus, “(Nie)oczywiste oczywistości, czyli o współwystępowaniu przymusu i swobody w wychowaniu. Refleksje inspirowane pedagogiką Bogdana Nawroczyńskiego, [w:] Dziedzictwo pedagogiczne dla przyszłości. Debata wokół „Oddechu myśli” Bogdana Nawroczyńskiego, A. Babicka-Wirkus, M. Jaworska-Witkowska, D. Kubinowski (red.)Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2021, s.171-180.
6. A. Babicka-Wirkus, Inclusive and Exclusionary Practices Concerning a Child’s Voice in Preschool: The Perspectives and Experiences of Polish Student Teachers, Children’s Rights from International Educational Perspectives. Wicked Problems for Children’s Education Rights, Eds. Jenna Gillett-Swan, Nina Thelander, Springer 2021, s.175-187.
7. A. Babicka-Wirkus, Student’s Appearance According to School Regulations: A Polish Case Study. In: School Uniforms. New Materialist Perspectives. R. Schanks, J. Ovington, Beth Cross, A. Carnarvon (eds.), Palgrave Macmillian, Switzerland 2023, p.99-116.
Inne publikacje (sprawozdania, słowniki, rozdziały w monografiach naukowych poniżej 0.5 arkusza, artykuły w innych niż naukowych czasopismach, biuletynach i gazetach, redakcje, polemiki, wywiady)
1. N. Simó-Gil, A. Parareda-Pallarès, I. Tellado, „Nauka demokracji w szkole – doświadczenia na rzecz aktywnej edukacji obywatelskiej”, [w:] Prawa dziecka w przestrzeni edukacyjno-społecznej, I. Surina, A. Babicka-Wirkus (red.), Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2016, s.103-122, tłumaczenie na język polski A. Babicka-Wikrus. Tłumaczenie na język polski artykułu
2. A. Babicka-Wirkus, recenzja książki Petera McLarena, „Życie w szkołach. Wprowadzenie do pedagogiki krytycznej”, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2015, s.460, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 1(73), 2016, s.173-180.
3. A. Babicka-Wirkus, „List do redakcji na temat konferencji zorganizowanej przez Centrum Nauki Kopernik”, Rocznik Pedagogiczny 2017, t.40, s.183-187.
4. J. Sajdera, A. Babicka-Wirkus, “The European Conference on Educational Research Kopenhaga, 21-25 września 2017. Reformowanie edukacji czy imperatyw stałej zmiany?”(sprawozdanie), Studia z Teorii Wychowania 2017, nr 3(20), s.157-164.
5. A. Babicka-Wirkus, „Po co (w) szkole opór?”, Dyrektor Szkoły 2017, nr 3, s.57-59.
6. A. Babicka-Wirkus, „Nowe porządki. Kultura oporu szkoły jako stan wyjątkowy”, Refleksje 2020/6, s.47-51.
7. A. Babicka-Wirkus, „Potencjał uczniowskiego (u)śmiechu”, Dyrektor Szkoły 2021, nr 2, s.25-28.
Diagnozy przygotowywane na zlecenie podmiotów zewnętrznych
1. A. Babicka-Wirkus, M. Obrycka, Diagnoza problemów uzależnień na terenie Miasta Słupska, Słupsk 2021.
2. A. Babicka-Wirkus, M. Obrycka, Diagnoza problemów uzależnień behawioralnych na terenie Miasta Słupska, Słupsk 2022.